Waarom dezelfde marketplace strategie niet werkt
op Bol en Amazon.
Wie online verkoopt in België en Nederland, komt vroeg of laat uit bij de twee e-commerce reuzen die Bol en Amazon heten. Op papier lijken ze sterk op elkaar. We schreven er al een uitgebreide blog over: Amazon vs. bol. We hadden het er ook over in de derde aflevering van onze podcast Beyond the Cart.
Beide zijn marketplaces, populair bij Belgische en Nederlandse consumenten maar als het op strategie aankomt, werken Bol en Amazon fundamenteel anders. Op welke vlakken dat verschil in je strategie naar voor moet komen, leer je hieronder.

Marijn Van Daele
Marketplace Specialist
TL;DR
Bol en Amazon lijken op elkaar, maar vereisen elk een totaal andere aanpak.
- Bol is lokaal, laagdrempelig en sneller.
- Amazon is internationaal, complexer en veeleisender maar biedt enorme schaalmogelijkheden.
De grootste verschillen zitten in onboarding, productdata, voorraadbeheer, concurrentie, account health en advertising. Marijn Van Daele legt alles glashelder uit.
Spoiler alert: één strategie voor beide platformen werkt zelden.
Lokaal groeien of internationaal schalen?
In Vlaanderen en Nederland is Bol incontournable. Amazon is er een relatief nieuwe speler, maar maakt jaar na jaar terrein goed. Vooral in Wallonië heeft Amazon via amazon.fr al jaren een stevige voet aan de grond.
“Amazon staat sterker in België dan in Nederland, maar Bol blijft voorlopig de belangrijkste speler in Vlaanderen,” zegt Marijn Van Daele. En net omdat beide platformen een ander publiek bedienen, vraagt dat ook om een andere positionering.
Wil je je merk vooral lokaal verankeren, dan zijn Bol of lokale nichemarktplaatsen de beste keuze. Wie een internationale visie heeft, vindt bij Amazon een platform om wereldwijd te verkopen. Je strategie bepaalt dus welke marktplaats je kiest.
Onboarding: speedboat vs tanker
Wie snel aan de slag wil, kiest best voor Bol. “Je hebt, naast je product, enkel een Belgisch of Nederlands ondernemingsnummer nodig en je bent vertrokken op Bol,” aldus Marijn Van Daele. Binnen de twee weken kunnen je producten live staan.
Bij Amazon is het onboardingproces veel complexer: Know Your Customer, verschillende documenten uploaden, verificaties door Amazon… En hopen dat er onderweg niets misloopt.
Zelfs wie hier ervaring mee heeft, loopt soms vast op Amazon. “Net voor Black Friday kregen we plots te horen dat een btw-nummer van een klant geweigerd werd, zonder duidelijke reden. Als we niet exact wisten bij wie we moesten zijn en wat we moesten doen, was de Q4 verkooppiek misschien volledig verloren gegaan. Gelukkig konden we het snel oplossen en waren we op tijd voor Black Friday op Amazon.”
Maar eens je dat proces hebt doorlopen, biedt Amazon enorm veel schaalvoordelen. Of zoals Marijn het zegt: “Met Amazon ligt eigenlijk de hele wereld aan je voeten.” Ideaal voor merken met mondiale groeiambities. Die ambities komen wel met een prijs: meer complexiteit, meer papierwerk, en dus meer voorbereiding. Bij MJco starten we daarom altijd vanuit een heldere marketplace strategie. We begeleiden je onboarding op Amazon stap voor stap.
Productdata a.k.a. de flatfile frustraties
Is je onboardingsproces gebeurd, is het tijd om je producten live te zetten. Op Bol heb je daarvoor met vrije summiere productdata voldoende. Een titel, foto, prijs en CE-keurmerk is meestal al voldoende om te starten. Bij Amazon werk je met een flatfile: een Excelbestand met honderden kolommen waarvan sommige verplicht in te vullen zijn, anderen niet. Marijn Van Daele: “Je moet weten welke kolommen je moet invullen, anders ben je dagen bezig.”
En heb je dat gedaan, is het wachten op Amazon om je bestand correct te verwerken. Want fouten komen best vaak voor, en die herstellen kost tijd. Als je een kolom vergeet of een veld fout invult, wordt je product gewoon niet live gezet. Je merkt het: Amazon is streng, gestructureerd en veeleisend. Bol is een pak minder veeleisend, vergevingsgezinder, maar tegelijk ook beperkter in mogelijkheden.
Die verschillen betekenen dat je workflow, datastructuur en productbeheer per platform zal verschillen. Eén productinformatiebeleid voor beide platforms werkt zelden.
Voorraadbeheer: Amazon is genadeloos
“Een stockbreuk wordt jou nooit vergeven door Amazon,” waarschuwt Marijn. “Geen stock betekent ranking kwijt, zichtbaarheid weg, advertentiekosten omhoog. Je draagt de gevolgen dus mee voor een lange periode.” Bol is daarin een pak soepeler. Zodra je opnieuw voorraad hebt, komt je zichtbaarheid relatief snel terug.
Sinds kort hanteert Amazon zelfs extra fees voor wie te weinig of te veel stock aanhoudt. Marijn Van Daele: “Ze berekenen die penalty op basis van je historische sales. Dus als je een topmaand hebt gehad en je vult niet genoeg aan, krijg je een boete. En als je te veel stock aanhoudt, dan betaal je ook.”
Slim voorraadbeheer is dus essentieel voor je marges. Gelukkig bestaan daar slimme tools voor zoals Flieber. Meer daarover hoor je in onze podcast Beyond the Cart. Het zorgt voor meer betrouwbare voorspellingen, afgestemd op de algoritmes van de verschillende marktplaatsen.
Account health: transparant vs. onvoorspelbaar
Zowel Bol als Amazon beoordelen de gezondheid van je account. Bol werkt daarvoor met strikes: vanaf strike 7 wordt je account voor een jaar gesloten. Dat is best helder en voorspelbaar. Zeker omdat Bol vrij transparant is over wat wel en niet mag. Amazon, daarentegen, werkt met de account health scores op basis van tientallen KPI’s. Wanneer je account precies geblokkeerd wordt, blijft vaak giswerk.
Wie op Amazon wil groeien, moet actief de prestaties monitoren en snel kunnen ingrijpen. Ook accountbeheer begint met een strategie: hoe ga je risico’s inschatten, welke waarschuwingen neem je ernstig, welke expert schakel je wanneer in?
De concurrentie is overal
Op Bol speel je vooral tegen Nederlandse en Belgische verkopers. Het aanbod is daardoor beperkter en overzichtelijker. Op Amazon strijd je tegen de hele wereld. Marijn Van Daele: “Het maakt Amazon veel competitiever op elk vlak: prijs, reviews, levertermijn, klantenservice.”
Wie op Amazon het verschil wil maken, heeft dus meer nodig dan een goed product. Je hebt een doordachte positionering, een ijzersterke listingstrategie en scherpe advertentiecampagnes nodig. Maar ook een diepgaande concurrentieanalyse.
- Wat zijn de dominante merken en producten binnen jouw categorie?
- Welke prijsstrategieën hanteren ze?
- Hebben ze duizenden reviews opgebouwd of zijn ze net gestart?
- Zijn er al advertenties actief op relevante zoektermen?
Al die factoren hebben impact op jouw kansen én op hoe je jezelf moet positioneren. Zonder die analyse vaar je blind. Bij MJco starten we daarom altijd met een grondige voorbereiding waarvan een concurrentieanalyse een belangrijke pijler vormt. Zo weet je wat er in de markt en op het platform speelt en waar je opportuniteiten liggen.
Advertising: integraal deel van je marketplacestrategie
Ook op vlak van advertising verschillen Amazon en Bol heel erg. Je vindt er meer info over in onze blog “Bol vs. Amazon.” Bol biedt Sponsored Products aan en lanceerde net (mei 2025) Brand Shelves in beta versie. Eenvoudig, effectief, maar eerder beperkt. Zeker in vergelijking met Amazon die veel verder gaat: Sponsored Brands, Sponsored Videos, Sponsored Products, en Sponsored Display.
“Zonder advertenties geen zichtbaarheid, en zonder zichtbaarheid geen verkopen,” aldus onze marketplace specialist Marijn. “Op Amazon – en ook op Bol tot op zekere hoogte – is advertising geen nice-to-have, maar een absolute must have. Op Amazon vergt het een specifieke expertise om advertenties op een winstgevende en efficiënte manier in te zetten.”
Bol laat ook minder “granulariteit” toe in targeting. Je kunt bijvoorbeeld niet adverteren op specifieke producten, enkel op categorieën. Dat betekent dat je breder moet mikken en minder controle hebt over waar je advertentie verschijnt. Bij Amazon kan een pak gerichter targeten: op zoekwoorden, producten, categorieën én doelgroepen.
Daarnaast is de advertentiedruk op Amazon veel groter. Marijn: “Amazon verdient zijn geld met advertenties. Je moet adverteren, want zonder ads ga je geen ranking opbouwen. En zonder ranking, geen sales.” De moeilijkheidsgraad ligt ook hoger, en dat vraagt om specifieke expertise. Niet alleen in campagnebeheer, maar ook in de strategische opbouw ervan.
- Welke campagnes zet je eerst op?
- Wat test je wanneer?
- Hoe laat je ads samenwerken met je listingstrategie?
Het is precies die afstemming tussen advertentiemogelijkheden, platformregels en jouw merkdoelen die bepaalt of je advertentiebudget goed rendeert. Daarom integreren wij advertising altijd in de bredere marktplaatsstrategie van onze klanten.
Welk platform je ook kiest, marketplaces zijn niet plug-and-play
Verkopen op marketplaces is geen one size fits all, noch is het plug-and-play. Bol en Amazon vragen elk om een andere aanpak, een andere voorbereiding, en een ander verwachtingspatroon. Bol is sneller, overzichtelijker maar biedt vooral op lokaal vlak groeikansen. Amazon is een wereldwijd platform, en dat brengt naast schaalbaarheid ook complexiteit mee.
Wie dat onderschat, loopt vroeg of laat vast. Of zoals we vaak zeggen: een sterke start begint met een sterke strategie. Je marktplaatsstrategie bepaalt niet alleen wat je vandaag doet, maar ook wat je morgen aankan.
“Zonder doordachte aanpak raak je nergens. Maar wie slim plant, haalt uit marketplaces een krachtige groeimotor voor z’n business.” Marijn Van Daele
Raad vragen aan een marketplace specialist?
Boek een kennismakingsgesprek met Marijn Van Daele. Hij helpt je met strategische inzichten voor Amazon, Bol of andere marktplaatsen.
Meer weten over verkopen op Amazon en Bol?
Download ons gratis e-book “Starten met verkopen op Amazon” of neem contact op via hello@mjco.be.
Meer weten over Marketplaces? Start hier:
BtC S1E7 – Zo bepaal je je prijzen op marktplaatsen (Amazon, Bol etc.)
Beyond the Cart S1E7Luister via SpotifyJolien: We hebben in deze podcastreeks al heel wat belangrijke onderwerpen aangeraakt. Hoe je koopjesperiodes zoals Black Friday overleeft op marktplaatsen, hoe je je marktplaatsen verstandig kiest, welke tools je kan gebruiken,...
Starten op Amazon of Bol?
Starten op Amazon of Bol?Voor je enthousiast je producten online zet en de eerste bestellingen binnen ziet stromen, even dit: verkopen op een marketplace is geen kwestie van producten uploaden en wachten op een eerste verkoop. Hoewel de onboarding maar een...
Advertising op Amazon
Advertising op AmazonAls er een mythe over Amazon is die we willen ontkrachten, is dat het onmogelijk is om zonder advertenties op een duurzame manier te groeien. Gewoon je producten uploaden en horden kopers verwachten? Vergeet het. Op Amazon kom je er niet met enkel...

Win op Google en Amazon