5 Black Friday strategieën 

voor starters op marketplaces

Als je succesvol wil verkopen op Amazon, Bol en andere marktplaatsen, kan je niet om de Black Friday periode heen. Het is een periode vol opportuniteiten. Anderzijds kan het ook overweldigend zijn voor starters op marktplaatsen. Marketplace specialist Marijn Van Daele verzamelde daarom 5 essentiële aspecten om in je marketplace strategie te verwerken. Je vindt ze in deze blog.

TL;DR

De blog geeft starters op Amazon en Bol 5 praktische tips om tijdens Black Friday meer zichtbaarheid en verkoop te realiseren.

  • Stel duidelijke, meetbare doelen (SMART).

  • Optimaliseer productpagina’s (SEO, A+ content).

  • Denk strategisch na over prijzen en marges.

  • Zorg voor voldoende en slimme voorraadplanning.

  • Zet gerichte advertenties en remarketing in.

De waarde van Black Friday

Black Friday biedt verschillende kansen. Ten eerste geeft het je de ruimte om je merk onder de aandacht te brengen. Ten tweede is het een piekperiode voor sales waar je maar je maar al te graag wil deelnemen.

Zonder de juiste strategie komt er van die opportuniteiten weinig in huis. Black Friday gaat namelijk niet alleen om kortingen. Het vraagt een doordachte aanpak om op te vallen te midden de concurrentie en maximaal te profiteren van het grote aantal koopklare bezoekers.

Zorg er daarom voor dat je de volgende 5 aspecten goed hebt voorbereid. Zo haal je het meeste voordeel uit Black Week om je merk te onderscheiden en je verkoop te stimuleren op marktplaatsen.

 

Stel heldere doelstellingen vast (SMART)

Wat wil je precies bereiken met je Black Friday-campagnes? Misschien wil je de naamsbekendheid van je merk vergroten. Of overtollige voorraad uitverkopen. Of je omzet maximaliseren.

Welk doel je ook hebt, je hebt een unieke strategie en een specifieke benadering nodig. Duidelijke doelstellingen geven je de nodige focus en zorgen ervoor dat je je succes kan meten. Tenminste, als je ze SMART maakt: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.

Een voorbeeld: je conversiepercentage met 20% verhogen tijdens Black Week.

Doelstellingen zijn een leidraad om tactieken te bepalen en gericht je budget in te zetten voor advertenties en promoties.

 

Optimaliseer je productpagina’s

Je productpagina’s zijn de digitale visitekaartjes van je merk. Tijdens Black Friday moeten ze optimaal presteren. Een goed ingerichte productpagina kan een enorm verschil maken op vlak van conversie. Vooral wanneer klanten in minder dan een paar seconden beslissen of ze je product zullen kopen of niet.

Geoptimaliseerde productpagina’s hebben:

  • duidelijke titels
  • overtuigende productbeschrijvingen
  • afbeeldingen van hoge kwaliteit.

Denk er ook aan om A+ content toe te voegen. Elementen zoals uitgebreide productdetails en visuele storytelling verbeteren de klantbeleving. Het wekt vertrouwen op bij klanten en helpt hen een beslissing te maken in jouw voordeel. Daarnaast draagt een goed geoptimaliseerde productpagina bij tot een betere ranking in de organische zoekresultaten. Daardoor worden je producten zichtbaarder en kunnen klanten ze makkelijker vinden.

Ook zoekwoorden komen van pas bij de optimalisatie van je productpagina’s. Relevante zoekwoorden in je titels, beschrijvingen en bullet points helpen om je organische vindbaarheid te vergroten. Klanten die naar specifieke producten zoeken, komen zo sneller bij jouw aanbod terecht, wat de kans op verkoop verhoogt. Dat geldt trouwens niet alleen voor de Black Friday periode. Het is een standaard best practice.

 

Meer weten over SEO op marketplaces zoals Amazon en Bol?

Ik schreef er een blog over die je op SEObrein vindt.

Gebruik slimme prijsstrategieën

De lokroep van kortingen en aanbiedingen is nog luider tijdens Black Week. Het is dan ook aanlokkelijk om je ook als verkoper te laten verleiden. Het is belangrijk dat je een goede balans vindt tussen aantrekkelijke prijzen en gezonde winstmarges.

Start-ups zijn meestal erg voorzichtig met kortingen uit angst om te weinig marge over te houden. Weet dat kortingen best winstgevend kunnen zijn als je ze strategisch inzet. Bereken daarom je minimale winstmarge en bepaal hoeveel korting je kan geven zonder verlies te lijden.

Marketplaces gebruiken een ‘was-price’. Dat betekent dat de platformen altijd tonen wat de prijzen waren in de periode voor de koopjes. Dat is om te vermijden dat verkopers hun prijzen net voor Black Friday extreem hoog zouden zetten om dan te kunnen uitpakken met een straffe korting. Anderzijds zijn zulke praktijk ook tegen de Europese wet. Alle verkopers – offline en online – moeten zich aan de regels houden rond prijszetting voor soldenperiodes, inclusief Black Friday.

Dat wil ook zeggen dat je je prijsstrategie rond Black Friday al minstens 3 maanden op voorhand moet voorbereiden. De zomermaanden zijn hiervoor ideaal. Zo zorg je ervoor dat je ‘was-price’ niet te laag is zodat je een aanlokkelijke korting of actieprijs kan instellen voor Black Friday die nog steeds rendabel is. Transparantie en eerlijkheid is hierbij primordiaal: als je potentiële klanten denken of merken dat ze geen echt voordeel krijgen, knabbelt dit aan je imago.

 

Zorg voor efficiënt voorraadbeheer

Voldoende voorraad hebben is altijd belangrijk en zeker tijdens Black Friday. Bereid je voor op extra verkoop zodat populaire producten niet out of stock geraken. Controleer dus op voorhand je voorraad en zorg voor een realistische forecast. In drukke periodes kan het namelijk langer duren eer je goederen in een Amazon warehouse zijn aangekomen.

Een back-up plan is om je FBA (Fulfillment by Amazon) aan te vullen met FBM (Fulfillment by Merchant). Dat wil zeggen dat als je voorraden in de Amazon-magazijnen uitgeput geraken dat je het product aanbiedt vanuit je eigen stockage. Zo kan je ook na een hoge vraag je aanbod blijven aanbieden. Weliswaar zonder Prime-logo.

Houd ook rekening met de hogere opslagkosten bij Amazon in deze periode. Door verstandig in te kopen en alleen snel verkopende producten op voorraad te houden, beperk je de opslagkosten en optimaliseer je je voorraadbeheer in aanloop naar Black Friday.

 

Adverteer op een intelligente manier

Gerichte advertenties zijn jouw wapens om je zichtbaarheid en sales te verhogen tijdens Black Friday. Het aantal bezoekers op marktplaatsen zal sowieso aanzienlijk stijgen, en advertenties helpen je om dat grotere publiek te bereiken. Maak daarom gebruik van Amazon’s advertentietools, zoals Sponsored Products, Sponsored Brands, Sponsored Display en Sponosred Video om je producten te promoten en je merk onder de aandacht te brengen.

Een effectieve strategie is om te beginnen met remarketingcampagnes in de weken voor Black Friday. Veel consumenten zijn al vroeg op zoek naar cadeaus en deals, en door hen meerdere keren te bereiken, verhoog je de kans op conversie. Bovendien kun je verschillende advertenties/ advertentieformaten (AB-)testen en analyseren wat het beste werkt voor jouw producten en doelgroep.

Onthoud zeker ook dat de kosten per klik (CPC) tijdens Black Friday vaak hoger zijn door de grotere concurrentie. Bepaal vooraf een advertentiebudget dat aansluit bij je doelstellingen, en monitor je campagnes om te zien welke advertenties het meest effectief zijn.

Luister naar de eerste aflevering van onze podcast “Beyond the Cart”

De eerste aflevering gaat integraal over Black Friday op marketplaces. Luister op Spotify.

Bouw je eigen winnende Black Friday strategie

En eindig met een sterk Q4 om je Amazon-store een extra boost te geven. Met onze 5 concrete tips voor jouw marketplace strategie, val je op in de drukte en optimaliseer je je verkoop.

Black Friday biedt enorm veel kansen voor e-commerce professionals, zowel om nieuwe klanten aan te trekken, als om omzet te verhogen voor het jaar eindigt. Zoals altijd bij marketplaces is een goed voorbereide ondernemer er twee waard. Doe daarom je onderzoek, test en evalueer, en begin vooral vroeg genoeg met je voorraad aanvullen en je prijzen goed te zetten.

IMG 2717 scaled

Marijn Van Daele
Marketplace Specialist

marijn@mjco.be 

Hulp nodig om je marketplace strategie op punt te zetten?

Marijn helpt je je doelstellingen bereiken. Boek een tijdsslot in zijn agenda en leg je vragen aan hem voor!

Bol.com vs. Amazon

Bol.com vs. Amazon

Bol.com vs. AmazonWelke marketplace kies ik om te verkopen in België en Nederland? Wie in Vlaanderen en Nederland over online winkels spreekt, krijgt gegarandeerd bol.com op het bord. Met een slogan als “de winkel van ons allemaal” heeft de e-commerce gigant de...

Lees meer
Zo haal je het meeste uit Black Friday op marketplaces

Zo haal je het meeste uit Black Friday op marketplaces

Beyond the Cart S1E1 Luister via Spotify of Apple PodcastsJolien: Drukke tijden voor de boeg in e-commerce land, want Black Friday, de feestdagen en de wintersolden volgen elkaar in sneltempo op. De perfecte timing om onze Marketplace-specialist Marijn van Daele...

Lees meer
Belgische merken op marktplaatsen anno 2024

Belgische merken op marktplaatsen anno 2024

Belgische ondernemers missen de boot van marktplaatsen en lopen zo een grote doelgroep en omzet mis. Als je nog niet begonnen bent met verkopen op Amazon: ‘t is tijd om te starten. Als je een partner zoekt, wij werken performance based, aka you win = we win.

Lees meer