20210704 MJ Co 69

Market place strategie

Je wil verkopen op Amazon maar je ontbreekt de kennis en de tijd om er echt mee aan de slag te gaan? Je wil ambitieuze maar realistische doelstellingen stellen en die doelen effectief behalen? Je zoekt een betrouwbare partner om je investeringen in Amazon te laten renderen?

Zoek niet langer en maak een afspraak met MJco. Samen met Marijn, je gemotiveerde digitale marketplace specialist, werken we de strategie uit die aan al jouw eisen tegemoet komt. Daarna zetten we jouw market place strategie op maat om in specifieke acties om alle doelstellingen te behalen.

20210704 MJ Co 69

Market place strategie

Je wil verkopen op Amazon maar je ontbreekt de kennis en de tijd om er echt mee aan de slag te gaan? Je wil ambitieuze maar realistische doelstellingen stellen en die doelen effectief behalen? Je zoekt een betrouwbare partner om je investeringen in Amazon te laten renderen?

Zoek niet langer en maak een afspraak met MJco. Samen met Marijn, je gemotiveerde digitale marketplace specialist, werken we de strategie uit die aan al jouw eisen tegemoet komt. Daarna zetten we jouw market place strategie op maat om in specifieke acties om alle doelstellingen te behalen.

Vector orange 2
Vector orange 2

Waarom Amazon?

Je producten in de etalage zetten voor meer dan 300 miljoen potentiële klanten? Dat is wat je doet als je Amazon inzet in het voordeel van je onderneming. Het spreekt voor zich dat zo’n gigantisch wereldwijd gebruikersaantal als dat van Amazon meteen een boost in je bereik betekent.

De populariteit van Amazon heeft ook een keerzijde. Naast het grote aantal potentiële klanten zijn ook concurrenten heel talrijk aanwezig op het platform. Eind 2020 zijn er meer dan 1,1 miljoen actieve verkopers of Sellers actief in Europa. Wereldwijd bekeken, gaat het over een nog veel groter aantal.

Hoe zorg je ervoor dat jouw producten boven die van concurrentie uitsteken? Hoe komt jouw product bovenaan de zoekresultaten in Amazon? Hoe trek je je potentiële klant aan zodat die bij jou koopt? Waar leer je de best practices rond verkopen via Amazon?
Net zoals alle elementen in je commerciële strategie, vraagt verkopen via Amazon inzicht in het platform, realistische doelstellingen, competitieve prijszetting etc. en een actieplan om die doelstellingen te behalen. Al deze elementen komen aan bod in de marketplace strategie die Marijn van MJco op maat van jouw bedrijf uitwerkt.

Amazon-logo

Hebben bedrijven een market place strategie nodig?

Ja, bedrijven hebben een market place strategie nodig. Niet alleen om de Return on investment of ROI te berekenen maar ook om logistieke en fiscaal-juridische problemen te vermijden. Van bij het aanmaken van je Professional Seller Account op Amazon zijn er tal van zaken waar je je bewust van moet zijn.

Heb je al nagedacht over de gevolgen van cross border verkopen op marketplaces zoals Amazon? Ook al verschillende horrorverhalen gehoord over onduidelijke klantenservice? Jij wil uiteraard van bij de start je zichtbaarheid op Amazon correct en efficiënt uitbouwen.

Daarnaast heeft het platform zelf z’n eigen specifieke eigenschappen waarbij Amazon-expertise komt kijken. Zo is er FBA, ACOS, A+Content, Amazon Prime en Sponsored Products. Allemaal termen die je wellicht niks zeggen en je vast doen terugdeinzen.

Bovendien vraagt het een specifieke manier van copywriting. Zowel de titel als de bullet points en beschrijvingen zijn gebaseerd op keywordgegevens. Op deze manier herkennen de Amazon algoritmes de zoekopdrachten die bij jouw klanten passen en sturen ze klanten met een hoge koopintentie naar jouw productpagina’s. 

Wees gerust: het klinkt moeilijker dan het is. En zeg nu zelf, de mogelijkheid om je producten voor te stellen aan een publiek van 300 miljoen potentiële klanten is te aantrekkelijk om links te laten liggen!

MJco’s Amazon-expert Marijn kent het platform als zijn broekzak. Hij loodst je doorheen alle onbekende termen, en leert je hoe je elke doelstelling haalt en verpulvert!

Icons

Hoe ziet jouw unieke market place strategie eruit?

Een market place strategie bestaat uit verschillende componenten. Bij MJco is die steeds op maat van jouw onderneming gemaakt. In samenspraak met jou en/of je medewerkers zorgt Amazon-specialist Marijn ervoor dat verkopen via Amazon een commercieel succes wordt. Via een duidelijk stappenplan, een nauwkeurige planning en de blik op de doelstellingen gericht, halen we samen het maximum uit de marktplaats.

De componenten van de market place strategie zijn:

  • Productkeuze
  • Prijszetting
  • Fulfillment keuze
  • Advertising strategie
  • Genereren van reviews
DataAnalyse

Data-analyse als basis van de market place strategie

We starten met een uitgebreide data-analyse. Via deze analyse beantwoorden we vragen zoals:

  • Welke producten hebben het meeste kans op slagen?
  • Beginnen we de verkoop op Amazon Nederland, Duitsland, Frankrijk, of elders?
  • Welke prijszettingsstrategie hanteren we?
  • Wordt Amazon de logistieke partner of neem je zelf deverzending op jou?
  • Is er budget voor advertising?
  • Hoe zorgen we voor reviews van klanten?
Na de data-analyse heb je een goed beeld van je productaanbod, de prijszetting en de specifieke Amazon marktplaats. Verder weet je perfect hoe je het logistiek zal aanpakken en hoe je jouw producten via doelgerichte advertising een duwtje in de rug geeft.

Operationeel

Operationele implementatie

Tijd om de strategie om te zetten in acties!
Stap 1 is het creëren van een professionele Seller Account en het registreren van jouw merk bij de Amazon merkregistratie.
In stap 2 zorgen we voor een optimale winkelervaring. Net zoals in je fysieke winkel, verdienen online shoppers de best mogelijke ervaring. Dat doen we door  productteksten te schrijven op keywords en die te combineren met de perfecte productfoto’s. Op die manier weten potentiële klanten perfect welk product in hun virtuele winkelkarretje komt.
In stap 3 bepalen we hoe we je aanbod zo zichtbaar mogelijk krijgen op Amazon. Enkel wanneer je producten in de spotlight staan, vallen ze op tussen de concurrentie. Stap 3 is daarom het opzetten van advertising campagnes.
Dankzij zorgvuldig gekozen keywords stijgen jouw producten tot aan de top van de zoekresultaten. Hoe hoger je producten in de Amazon zoekresultaten staan, hoe sneller je potentiële klanten ze zien en kopen.
Eens de advertising campagnes lopen, sta je er nog steeds niet alleen voor. We evalueren de campagnes op geregelde tijdstippen. Zo ben jij er zeker van dat je steeds de beste ROI behaalt.

Evaluatie

Evaluatie van de marketplace strategie

Uiteraard evalueren we niet enkel de resultaten van de advertising campagne maar ook van de volledige strategie. We toetsen de tussentijdse resultaten af.

  • Welke producten verkopen goed?
  • Klopt de prijszetting nog of schroeven we de prijzen van sommige
 producten op?
  • Ontbreken sommige producten aan de digitale catalogus? 
 Welke voegen we toe?
  • Wat is de feedback van de klanten?

Met de antwoorden op deze vragen in de hand ben je zeker van een duurzaam groeiend commercieel succes op Amazon.

Coaching

Marketplace coaching

Kies je ervoor om jezelf of je medewerkers op te leiden zodat je op termijn onafhankelijk aan de slag kunt? Ook dat is mogelijk! Net daarom leggen we er ons op toe om tijdens het marketplace strategietraject ruime aandacht te schenken aan coaching. Marijn is dan jouw eigen marketplace manager of de hulplijn voor jou en je team. Wil je meer weten over hoe jouw onderneming kan winnen op Amazon? Contacteer MJ Co voor een vrijblijvende introductie.
DataAnalyse

Data-analyse als basis van de market place strategie

We starten met een uitgebreide data-analyse. Via deze analyse beantwoorden we vragen zoals:

  • Welke producten hebben het meeste kans op slagen?
  • Beginnen we de verkoop op Amazon Nederland, Duitsland, Frankrijk, of elders?
  • Welke prijszettingsstrategie hanteren we?
  • Wordt Amazon de logistieke partner of neem je zelf deverzending op jou?
  • Is er budget voor advertising?
  • Hoe zorgen we voor reviews van klanten?

Na de data-analyse heb je een goed beeld van je productaanbod, de prijszetting en de specifieke Amazon marktplaats. Verder weet je perfect hoe je het logistiek zal aanpakken en hoe je jouw producten via doelgerichte advertising een duwtje in de rug geeft.

Operationeel

Operationele implementatie

Tijd om de strategie om te zetten in acties! Stap 1 is het creëren van een professionele Seller Account en het registreren van jouw merk bij de Amazon merkregistratie. In stap 2 zorgen we voor een optimale winkelervaring. Net zoals in je fysieke winkel, verdienen online shoppers de best mogelijke ervaring. Dat doen we door de productteksten te baseren op keywords en die teksten te combineren met de perfecte productfoto’s. Op die manier weten potentiële klanten perfect welk product in hun virtuele winkelkarretje komt. In stap 3 bepalen we hoe we je aanbod zo zichtbaar mogelijk krijgen op Amazon. Enkel wanneer je producten in de spotlight staan, vallen ze op tussen de concurrentie. Stap 3 is daarom het opzetten van advertising campagnes. Dankzij zorgvuldig gekozen keywords stijgen jouw producten tot aan de top van de zoekresultaten. Hoe hoger je producten in de Amazon zoekresultaten staan, hoe sneller je potentiële klanten ze zien en kopen. Eens de advertising campagnes lopen, sta je er nog steeds niet alleen voor. We evalueren de campagnes op geregelde tijdstippen. Zo ben jij er zeker van dat je steeds de beste ROI behaalt.
Evaluatie

Evaluatie van de marketplace strategie

Uiteraard evalueren we niet enkel de resultaten van de advertising campagne maar ook van de volledige strategie. We toetsen de tussentijdse resultaten af.
– Welke producten verkopen goed?
– Klopt de prijszetting nog of schroeven we de prijzen van sommige
 producten op?
– Ontbreken sommige producten aan de digitale catalogus? 
 Welke voegen we toe?
– Wat is de feedback van de klanten?
Met de antwoorden op deze vragen in de hand ben je zeker van een duurzaam groeiend commercieel succes op Amazon.

Coaching

Marketplace coaching

Kies je ervoor om jezelf of je medewerkers op te leiden zodat je op termijn onafhankelijk aan de slag kunt? Ook dat is mogelijk! Net daarom leggen we er ons op toe om tijdens het marketplace strategietraject ruime aandacht te schenken aan coaching. Marijn is dan jouw eigen marketplace manager of de hulplijn voor jou en je team.
Wil je meer weten over hoe jouw onderneming kan winnen op Amazon? Contacteer MJ Co voor een vrijblijvende introductie.

Ontdek ook:

Untitled Artwork 5 7

Websitestrategie

Untitled Artwork 3 2

SEO Copywriting