Bol.com vs. Amazon
Welke marketplace kies ik het best?
Wie in Vlaanderen en Nederland over online winkels spreekt, krijgt gegarandeerd bol.com op het bord. Met een slogan als “de winkel van ons allemaal” heeft de e-commerce gigant de afgelopen jaren potten gebroken in de lage landen. Is het niet door het gebruiksgemak van hun online koop- en verkoopplatform, dan wel door hun geniale marketingcampagnes.
Waar bol.com zeker de grootste marketplace is in onze contreien, is het zeker niet de enige. Met de komst van Amazon in Nederland en sinds kort ook in België, komt er een concurrent met internationale allure bij. Een goede zaak voor de consument, lijkt ons. Maar wat betekent dat voor jou als verkoper op marketplaces?
Weet je al dat je wil verkopen op Amazon? Geef jezelf een duwtje richting succes en download ons gratis e-book “Starten met verkopen op Amazon”. Een handige handleiding om van bij de start te scoren op Amazon.
Marketplaces, wat zijn dat nu precies?
Een online marketplace of digitale marktplaats is per definitie een e-commerce platform dat verkopers en kopers verbindt. De verkopers bieden hun waren aan op het platform, kopers doen er hun transacties.
Het business model van zo’n marktplaats bestaat erin dat het zijn bereik en klantvertrouwen ruilt voor een deel van de omzet die de verkoper via de marktplaats draait. Met andere woorden: de verkoper betaalt voor het gebruik van het platform. In de plaats kan hij gebruik maken van het klantenbestand van de marketplace, de betalingsmogelijkheden en in sommige gevallen ook de logistiek.
Consumenten hebben het voordeel dat zij op één plek verschillende varianten en merken van een product vinden. Ze kunnen er eenvoudig prijzen vergelijken, reviews bekijken en productfoto’s bestuderen. Productonderzoek in een vingerknip, dus!
Meer dan 60% van de consumenten start hun product research op Amazon voor ze een aankoop doen.
Waarom kiezen voor marketplaces boven mijn eigen webshop?
Laten we eerlijk zijn: een startende webshop heeft weinig verweer tegen giganten zoals Bol.com en Amazon. Je maakt dan beter gebruik van het imago en het vertrouwen dat zulke merken uitstralen. Veel van jouw potentiële klanten beginnen productonderzoek op bol.com of Amazon. Onderzoek van Inriver ontdekte dat maar liefst 44% van de product researches op een marketplace start. Dat is twee keer zoveel als traditionele zoekmachines.
Staat jouw product dus in de lijst van zo’n startpunt, dan sta je al een stapje dichter bij verkopen. Bovendien komen Amazon- en Bol-producten voor in Google Search resultaten. Ook dat is iets waar jouw eigen webshop meer moeite mee zal hebben.
Daarnaast hebben bol.com en Amazon miljoenen bezoekers per dag. Hun bereik is werkelijk gigantisch! Die klanten gaan er ook naartoe met het doel om te kopen. Bovendien kan je gebruik maken van de logistiek van bol.com (Logistiek via Bol) of Amazon (Fulfilment by Amazon) om je producten naar je klant te brengen. Geen gedoe met dozen, labels en verzendmaatschappijen. Bol en Amazon doen dat – tegen betaling uiteraard – voor jou. Sneller en meestal ook een stuk goedkoper dan als je het zelf zou doen.
Bol.com vs. Amazon: enkele verschillen
Vlak voor de coronacrisis uitbrak – we tekenen maart 2020 – lanceerde Amazon zijn Nederlandse tak via amazon.nl. Waar Amazon in andere Europese landen meteen de concurrentie verpulverde, liep het bij onze noorderburen bijlange zo’n vaart niet. Bol.com is er nog steeds heer en meester. Net als in Nederlandstalig België. Daar wordt Amazon binnenkort verwacht op amazon.com.be.
Aan de andere kant van de taalgrens is het al Amazon wat de klok slaat. Dankzij het populaire Amazon.fr leerde Wallonië al snel Amazon kennen. Niet enkel consumenten maar ook verkopers werden aangetrokken door de Amerikaanse multinational.
Voor we verder ingaan op de voor- en nadelen van elk platform voor verkopers, sellers of vendors, laten we de beide platformen onder de loep nemen.
Enkele verschillen in vogelvlucht
Bol.com | Amazon NL en BE | |
Leeftijd | Sinds maart 1999 in NL, sinds 2010 in BE | Sinds maart 2020 in NL, sinds oktober 2022 in BE. |
Aantal artikelen | 22 miljoen | Ruim honderd miljoen |
Aantal verkopers | Meer dan 30.000 | Enkele duizenden in Nederland en België |
Aantal klanten | 9 miljoen in BE en NL | Geen specifieke aantallen gecommuniceerd |
Aantal websitebezoeken | 73,7 miljoen bezoeken in augustus 2022 | 23,6 miljoen bezoeken in augustus 2022 |
Kosten per verkocht artikel | 4,8%-25% bemiddelingsbijdrage | 7% tot 45% verwijzingstoeslag |
Logistiek | LVB: Logistiek via Bol.com | FBA: Fulfilment by Amazon |
Adverteren | Sponsored Products van Bol.com met Cost per Click model | Amazon Sponsored Products, Amazon Sponsored Brands, Amazon Sponsored Display Ads |
Bol.com:
- Leeftijd: Sinds maart 1999 in NL, sinds 2010 in BE
- Aantal artikelen: 22 miljoen
- Aantal verkopers: Meer dan 30.000
- Aantal klanten: 9 miljoen in BE en NL
- Aantal websitebezoeken: 73,7 miljoen bezoeken in augustus 2022
- Kosten per verkocht artikel: 4,8%-25% bemiddelingsbijdrage
- Logistiek: LVB: Logistiek via Bol.com
- Adverteren: Sponsored Products van Bol.com met Cost per Click model
Amazon NL en BE:
- Leeftijd: Sinds maart 2020 in NL. Sinds oktober 2022 in BE.
- Aantal artikelen: Ruim honderd miljoen
- Aantal verkopers: Enkele duizenden in Nederland en België
- Aantal klanten: Geen specifieke aantallen gecommuniceerd
- Aantal websitebezoeken: 23,6 miljoen bezoeken in augustus 2022
- Kosten per verkocht artikel: 7% tot 45% verwijzingstoeslag
- Logistiek: FBA: Fulfilment by Amazon
- Adverteren: Amazon Sponsored Products, Amazon Sponsored Brands, Amazon Sponsored Display Ads
Marktbenadering door bol.com en Amazon
Wie in Vlaanderen en Nederland z’n producten aan de man wil brengen kan niet om bol.com heen. Met miljoenen klanten heeft de Nederlandse webwinkel het merendeel van de koek opgeëist. Dat doet het door z’n klanten te verwennen met een fantastische klantenservice en snelle levering. Het vertrouwen van de klant in bol.com is dan ook torenhoog.
Dat bol.com heel dicht bij z’n klanten staat, merk je ook aan de manier waarop ze producten in de kijker zetten. Denk bijvoorbeeld aan het aanbod rond Sinterklaas. Een feestdag die typisch is voor Vlaanderen en Nederland. Daar heeft een internationale speler als Amazon een stuk minder voeling mee.
Amazon heeft door de loyaliteit van de Vlaamse en Nederlandse klant t.o.v. bol.com enorm veel moeite om bij ons een sterke positie te veroveren. Waar Amerikanen hun persoonlijke onderzoekjes naar producten die ze willen kopen, beginnen op Amazon, gebruik de Vlaming en de Nederlander bol.com. Het is als het ware het Google van de producten. Wie iets wil kopen, gebruikt in Nederland en Vlaanderen bol.com als zoekmachine om meer info over dat product te vergaren.
Het antwoord op deze uitdagingen zoekt Amazon in z’n prijszetting. Anderzijds zit er een commerciële grootmacht met een enorm innovatief vermogen achter. Amazon heeft niet voor niks de manier waarop we (online) shoppen verandert. Die kracht zal het verder inzetten om concurrenten zoals bol.com het vuur aan de schenen te leggen.
Voordelen en nadelen van bol.com en Amazon voor verkopers
Bol.com | Amazon | |
Prijs | Kan niet altijd mee richting bodemprijzen | Vaak lagere prijs, ook voor premium merken |
Partners |
Benelux karakter Supportteam dat makkelijk bereikbaar is Niet lang wachten op een oplossing |
Internationale leveranciers Je moet voldoen aan hoge eisen Moeilijk bereikbare support Soms lang wachten op een oplossing |
Abonnementen | Select: gratis levering | Prime: gratis levering, streaming, boodschappen, cloud-opslag … |
Kosten | Transparant systeem | Verschillende kosten bij elkaar opgeteld |
Logistiek |
LvB of Logistiek via Bol Snelle levering Verpakt in Bol.com verpakking Bol.com neemt de communicatie met klanten op zich Bol reageert op alle klantenvragen i.v.m. levering |
FBA of Fulfilment by Amazon Snelle levering Prime label Amazon neemt communicatie met de klant op zich Amazon reageert op alle klantenvragen i.v.m. levering |
Uitbetaling | 1 keer per maand | 2 keer per maand |
Advertenties |
Beperkte mogelijkheden Sponsored Products Bol Social en Display advertising |
Uitgebreide mogelijkheden Sponsored Products Sponsored Brands Sponsored Display Amazon DSP (Display Netwerk) |
1. Prijzen
Amazon slaagt er door zijn internationale karakter vaak in om producten aan een lagere prijs aan te bieden dan z’n directe concurrenten. Dat leidt vaak tot een online prijzengevecht. Ook met bol.com. Dat kan tot op zekere hoogte meegaan in de prijzenoorlog. Tenzij het voor een bepaald product enkel met derde partijen werkt die via bol.com verkopen. Op dat moment knabbelt bol.com namelijk aan de winstmarge van z’n partners. En dat heeft uiteraard z’n limieten.
2. Partners
Amazon laat internationale leveranciers toe op elke regionale marketplace. Op Amazon.nl vind je dan ook verkopers terug van buiten de Benelux. Daarnaast stelt Amazon enorm hoge eisen aan wie via het platform wil verkopen. Eisen waaraan niet elke verkoper kan voldoen.
Wil je via FBA verkopen dan heb je een btw-nummer in het land waar je stock ligt te wachten op verkoop. Met je Belgische btw-nummer verkoop je zonder problemen in heel Europa als je zelf je logistiek doet of je stock in een Belgisch Amazon depot ligt bewaard. Wil je als Belgische onderneming je producten in een Duits Amazon magazijn stockeren, dan heb je een Duits btw-nummer nodig.
Waar je bij bol.com als verkoper makkelijk telefonisch terecht kan, is het veel moeilijker om te communiceren met Amazon. Amazon heeft wel een Supportpagina op Seller Central maar veel meer dan een contactformulier om in te vullen is dat niet. Bol.com heeft daarentegen een zakelijk supportteam dat makkelijk te bereiken is via de telefoon, e-mail of chat.
In de meeste gevallen zijn problemen met bol.com binnen de 2 à 3 werkdagen opgelost. Bij Amazon kan dat een stuk langer duren. Niet handig als je weet dat de backend – waar je onder andere je producten uploadt – niet zo gebruiksvriendelijk is en er heel wat bugs inzitten.
3. Abonnementen
De Prime-abonnementen van Amazon zijn in vele regio’s een schot in de roos. Niet in het minst in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Een perfecte verleidingstruc van Amazon om klanten te werven en aan zich te binden. Een Prime-abonnement betekent gratis verzending van bestellingen, Prime Video, een boodschappendienst, onbeperkte opslag van foto’s in de cloud, extra kortingen, genieten van alle aanbiedingen op Prime Day, …
Bol.com:
- Prijs: Kan niet altijd mee richting bodemprijzen
- Partners:
- Benelux karakter
- Supportteam dat makkelijk bereikbaar is
- Niet lang wachten op een oplossing
- Abonnementen: Select: gratis levering
- Kosten: Transparant systeem
- Logistiek:
- LvB of Logistiek via Bol
- Snelle levering
- Verpakt in Bol.com verpakking
- Bol.com neemt de communicatie met klanten op zich
- Bol reageert op alle klantenvragen i.v.m. levering
- Uitbetaling: 1 keer per maand
- Advertenties:
- Beperkte mogelijkheden
- Sponsored Products
- Bol Social en Display advertising
Amazon:
- Prijs: Vaak lagere prijs, ook voor premium merken
- Partners:
- Internationale leveranciers
- Je moet voldoen aan hoge eisen
- Moeilijk bereikbare support
- Soms lang wachten op een oplossing
- Abonnementen: Prime: gratis levering, streaming, boodschappen, cloud-opslag …
- Kosten: Verschillende kosten bij elkaar opgeteld
- Logistiek:
- FBA of Fulfilment by Amazon
- Snelle levering
- Prime label
- Amazon neemt communicatie met de klant op zich
- Amazon reageert op alle klantenvragen i.v.m. levering
- Uitbetaling: 2 keer per maand
- Advertenties:
- Uitgebreide mogelijkheden
- Sponsored Products
- Sponsored Brands
- Sponsored Display
- Amazon DSP (Display Netwerk)
1. Prijzen
Amazon slaagt er door zijn internationale karakter vaak in om producten aan een lagere prijs aan te bieden dan z’n directe concurrenten. Dat leidt vaak tot een online prijzengevecht. Ook met bol.com. Dat kan tot op zekere hoogte meegaan in de prijzenoorlog. Tenzij het voor een bepaald product enkel met derde partijen werkt die via bol.com verkopen. Op dat moment knabbelt bol.com namelijk aan de winstmarge van z’n partners. En dat heeft uiteraard z’n limieten.
2. Partners
Amazon laat internationale leveranciers toe op elke regionale marketplace. Op Amazon.nl vind je dan ook verkopers terug van buiten de Benelux. Daarnaast stelt Amazon enorm hoge eisen aan wie via het platform wil verkopen. Eisen waaraan niet elke verkoper kan voldoen.
Wil je via FBA verkopen dan heb je een btw-nummer in het land waar je stock ligt te wachten op verkoop. Met je Belgische btw-nummer verkoop je zonder problemen in heel Europa als je zelf je logistiek doet of je stock in een Belgisch Amazon depot ligt bewaard. Wil je als Belgische onderneming je producten in een Duits Amazon magazijn stockeren, dan heb je een Duits btw-nummer nodig.
Waar je bij bol.com als verkoper makkelijk telefonisch terecht kan, is het veel moeilijker om te communiceren met Amazon. Amazon heeft wel een Supportpagina op Seller Central maar veel meer dan een contactformulier om in te vullen is dat niet. Bol.com heeft daarentegen een zakelijk supportteam dat makkelijk te bereiken is via de telefoon, e-mail of chat.
In de meeste gevallen zijn problemen met bol.com binnen de 2 à 3 werkdagen opgelost. Bij Amazon kan dat een stuk langer duren. Niet handig als je weet dat de backend – waar je onder andere je producten uploadt – niet zo gebruiksvriendelijk is en er heel wat bugs inzitten.
3. Abonnementen
De Prime-abonnementen van Amazon zijn in vele regio’s een schot in de roos. Niet in het minst in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Een perfecte verleidingstruc van Amazon om klanten te werven en aan zich te binden. Een Prime-abonnement betekent gratis verzending van bestellingen, Prime Video, een boodschappendienst, onbeperkte opslag van foto’s in de cloud, extra kortingen, genieten van alle aanbiedingen op Prime Day, …
49,5% van alle Duitse gezinnen had eind 2021 een Prime-abonnement
Daar tegenover staat Select van bol.com. Voor iets minder dan €10 per jaar krijg je al je bestellingen gratis thuis bezorgd. Maar daar stopt het ook. Geen streamingdienst, geen boodschappendienst, geen cloud-opslag, …
4. Kosten
Als verkoper op Amazon betaal je maandelijkse abonnementskosten. Voor een verkopersaccount of seller account loopt dat op tot bijna €40 per maand, exclusief btw. Bol.com vraagt die maandelijkse kosten niet.
Daarnaast betaal je een verwijzingstoeslag of bemiddelingsbijdrage op basis van je productcategorie en het gebruik van het Amazon logistieke apparaat: Fulfilment by Amazon (FBA). Dat is bij bol.com eveneens het geval. Al heet de logistiek daar eenvoudigweg Logistiek via Bol (LVB).
Bol.com is over die bijdrage enorm transparant. Via het partnerplatform vind je snel welke commissietarieven op jouw producten van toepassing zijn. Wie verkoopt via Amazon vindt de toeslagen terug via Amazon Seller Central. Een pak minder duidelijk dan bij bol.com, naar onze bescheiden mening. Amazon heeft wel een tool– opnieuw via Seller Central – om de kostenberekening een stuk eenvoudiger te maken.
5. Logistiek
De Fulfilment by Amazon biedt enorm veel voordelen. Het neemt je het volledige proces van verzendingen en retours uit handen. Dat proces is niet enkel snel, het biedt in de meeste gevallen ook de goedkoopste oplossing. Je producten staan dan opgeslagen in een van de magazijnen van Amazon en van zodra iemand jouw product koopt, neemt Amazon het volledige proces voor z’n rekening.
Een groot voordeel van FBA is dat Amazon alle communicatie na de transactie op zich neemt. In de regionale taal. Als verkoper moet je je dus geen zorgen maken over vragen van klanten over de status van de bestelling, de levering enz. Dat heeft uiteraard z’n prijs maar komt in het merendeel van de gevallen een stuk goedkoper uit.
Een ander groot voordeel is dat FBA-producten het Prime label krijgen. In de meer mature Amazon markten – zoals in de Verenigde Staten en Duitsland – is het belang daarvan nog groter dan bij ons. In het voorbeeld van Duitsland – waar ongeveer de helft van de gezinnen over een Prime abonnement beschikt – zullen de meeste klanten bij het zoeken naar producten via Amazon hun resultaten filteren op “beschikbaar voor Prime”. Dat zijn heel veel klanten die je dreigt te mislopen als je geen gebruik maakt van FBA.
Ook LvB heeft gelijkaardige voordelen. Net als bij FBA neemt bol.com je het volledige logistieke proces uit handen. Bol.com garandeert eenvoudige, snelle en veilige betalingsmogelijkheden voor de klant, zorgt voor de automatische verzending van administratieve documenten zoals facturen, en zorgt voor een vlotte verzending en retour. Ook al gaat het om producten van partners, ze komen bij de klant toe in dozen met bol.com branding.
Ook op bol.com krijgen LvB-producten een extra zetje in de rug. Zo kunnen enkel deze producten meedoen aan de Bol Select Days. Dat zijn – meestal driedaagse – kortingsevenementen met een beperkt aantal producten aan heel scherpe prijzen.
Hoeveel LvB precies kost, bereken je op het partnerplatform van bol.com. Let op: momenteel aanvaardt bol.com geen nieuwe verkopers omdat LvB volledig verzadigd is. Hiervan kan Amazon profiteren. Met voldoende ruimte in hun magazijnen aan onze grenzen in Duitsland en Frankrijk heeft Amazon voldoende potentieel voor snelle leveringen naar België en Nederland.
6. Uitbetaling
Wat je via bol.com verkoopt, krijg je maandelijks op je rekening gestort. Het bedrag dat je krijgt is je omzet min de kosten. Die kosten bestaan bijvoorbeeld uit de kosten voor het gebruik van LvB.
Amazon verwerkt de transacties twee keer per maand. Via je seller account zie je om welk bedrag het gaat. Dat bedrag is net als bij bol.com de gedraaide omzet min de kosten. Die kosten bestaan onder andere uit abonnementskosten, de verwijzingstoeslag en kosten voor FBA.
7. Adverteren
Het grootste verschil tussen bol.com en Amazon zit in de advertentiemogelijkheden. In vergelijking met Amazon is dat bij bol.com enorm beperkt. Bol.com heeft Sponsored Products. Dat is niet meer of minder dan betalen om je producten bovenaan in de zoekresultaten te zetten. Van zodra je begint te adverteren, loopt je campagne. Klikt iemand op je Sponsored Product dan betaal je voor die klik.
Amazon heeft ook Sponsored Products als advertentiemogelijkheid. Net zoals bij bol.com gaat het hier om een pay-per-click-principe: je betaalt wanneer een potentiële klant op het gesponsorde product klikt. Hoeveel je betaalt, bepaal je zelf. Weet wel dat een click minstens €0,20 kost en dat je vanaf dan meedoet aan een veiling. Je concurrenten bieden ook op zoekwoorden die voor jou relevant zijn. Het spreekt voor zich dat hoe hoger je bieding, hoe groter de kans is dat jouw product verschijnt als sponsored product.
Naast Sponsored Products heeft Amazon – die net zoals Sponsored Products werken op zoekwoorden – en Display Ads. Door Sponsored Brands te gebruiken verschijnen je producten nog voor de eerste zoekresultaten in een soort carrousel die de ganse breedte van het scherm inneemt. Je zet daarmee meer dan een product in de kijker. Eerder een hele collectie en/of je merk.
Display ads werken niet per se op zoekwoorden. Het gaat er om dat je product ook op andere websites – partnerwebsites van Amazon die in het Amazon Display Network zitten – wordt getoond in Amazon branding. Verkoop je tapijten, dan kan je je advertentie laten verschijnen op interieurwebsites die partner zijn van Amazon. Daar vind je namelijk je doelgroep: mensen die interesse hebben in interieur.
Display ads target je bijvoorbeeld via Amazon productcategorieën of Amazon Audiences. Amazon Audiences zijn voorgedefinieerde doelgroepen op basis van data die Amazon verzamelt. Zo verschijnen je producten daar waar je doelgroep zich bevindt.
De beste keuze voor jou?
Bol.com is de beste keuze voor jou als:
- Je focust op de Benelux als doelgroep.
- Je producten vooral aanslaan bij Vlamingen en Nederlanders.
- Je minder concurrentie hebt op bol.com dan op Amazon.
Amazon is de beste keuze voor jou als:
- Je internationaal wil groeien.
- Je producten de interesse opwekken van een internationaal publiek.
- Je weinig concurrentie hebt op Amazon.
Uiteraard investeer je best ook in je eigen platform. Amazon en bol.com blijven externe platformen waar je zelf geen controle over hebt. Beslissen ze om je account stop te zetten, dan verdwijnt daarmee je gateway naar miljoenen potentiële klanten. Wie investeert in een eigen webshop, blijft niet met lege handen achter. Dat doe je door een stevige websitestrategie uit te dokteren, een stabiele hostingpartner te kiezen (bijvoorbeeld via onze partner ) en een betrouwbaar CMS te gebruiken (zoals WordPress met Woocommerce of Shopify).
Onthoud dat marktplaatsen enorm veel voordelen hebben maar je uiteindelijk wel minder aan je product verdient. De marges zijn lager dan op je eigen kanaal door de vergoedingen per verkoop, advertentiekosten enz. Bovendien is er ook heel wat concurrentie op prijsniveau.
Tips voor een blitzstart op bol.com en Amazon
- Steek tijd in je strategie. Spar hierover zeker met Marijn! Als marketplace specialist kent hij alle ins en outs van marketplaces.
- Lees ons e-book “Starten met verkopen op Amazon”.
- Verdiep je in de kosten van bol.com en Amazon.
- Doe altijd een marktonderzoek op het platform van je keuze voor je je producten begint te uploaden.
- Neem adverteren mee in je plan van aanpak en verwerk je advertentiekost meteen in je productprijs.
- Doe het meteen goed: schrijf goede productbeschrijvingen, upload kwalitatieve foto’s, … In de beginfase is er geen ruimte voor fouten of misrekeningen.
Meer weten over marketplaces? Neem contact op met onze Marketplace specialist Marijn!
Win op Google en Amazon