Zo word je een up-to-date SEO-copywriter
Laatste update: maart 2024
Ben je een SEO-copywriter met heel wat kilometers op de teller? Zo eentje die al heel goed weet hoe hij de Google gods kan paaien en ook websitebezoekers om de pen windt? Of ben je net uit de startblokken geschoten en zoek je een betrouwbare bron om je kennis van zoekmachines aan te scherpen?
Waar je ook staat in je schrijfcarrière, in deze blog vind je geheid enkele juweeltjes om aan je SEO-schatkist toe te voegen. Eerste stop: wat je volgens mij als SEO-copywriter over zoekmachineoptimalisatie moet weten. Weet ook dat linkjes waar ik in deze blog “affiliate” bij noteer affiliate links zijn.

Jolien Van Daele
Copywriter
TL;DR
- Je hoeft geen techneut te zijn om goede SEO-copy te schrijven, maar snappen hoe Google werkt helpt wel.
- Gebruik betrouwbare bronnen om je kennis up-to-date te houden. (ik deel mijn favoriete in deze blog)
- Schrijf altijd voor mensen, niet voor zoekmachines; kwaliteit en relevantie winnen het van keywordspam.
- Vergeet AI-copy zonder eindredactie: menselijke expertise is nog altijd waardevol.
- Beste tip? Update je bestaande content regelmatig op basis van data. Daar zit vaak snelle winst.
Moet je alles weten over SEO om SEO-copywriter te zijn?
Neen, je hoeft geen doorgewinterd SEO-specialist te zijn om teksten te schrijven die zoekmachines bovenaan de zoekresultaten positioneren. Al kan het geen kwaad om je in te lezen in hoe zoekmachines werken. Duik daarbij zeker niet in de eerste rabbit hole die je tegenkomt. Op technisch vlak kan je onderzoek naar de werking van search engines je namelijk best ver leiden.
Een mooi beginpunt is de SEO Starter Guide van Google. Die is begin 2024 grondig herzien. Eind januari kreeg de SEO community dat bij monde van John Mueller, Gary Illyes en Lizzy Sassman al te horen in de podcast “Search Off The Record”. Hiermee geef ik je al drie interessante (en gratis!) informatiebronnen om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over zoekmachineoptimalisatie en Google algoritmes:
- De SEO startersgids van Google
- De podcast Search Off The Record, eveneens een Google productie
- Het X-account van John Mueller
Eens je begrijpt dat zoekmachines bots inzetten om online informatie te ontdekken, te crawlen en te indexeren, verdiep je je in de belangrijkste dingen die we weten over de algoritmes van Google en Bing. Heel vaak vertrekken SEO-specialisten van de Google algoritmes omdat Google op dit moment nog steeds de meest gebruikte zoekmachine in Europa en de VS is.
Die algoritmes zijn aan constante verandering onderhevig. Dat is geen overdrijving. Kleine en grote updates samengeteld, zijn er honderden aanpassingen op te merken per jaar. Hét Google algoritme bestaat dan ook niet. Het is een verzameling van verschillende algoritmes die een impact hebben op hoe een website rankt.
Om meer te weten te komen over die algoritmes en wat zoekmachines zoals Google als positieve signalen beschouwen, zijn er opnieuw verschillende interessante bronnen te benoemen. Omdat Google niet altijd rechtuit zegt hoe de algoritmes precies in elkaar zitten – SEO is nu eenmaal een competitie – volg je de resultaten van de experimenten van enkele grote SEO-breinen zoals Lily Ray, Brodie Clark en Mark Williams Cook. Drie namen die op LinkedIn zeer actief zijn en er gratis en voor niks hun bevindingen en inzichten delen.
Maar hoe pas je die SEO-kennis precies toe op de website copy die je schrijft? Om dat uit te leggen deel ik hieronder 4 van mijn inzichten.
4 SEO-inzichten die voor mij als SEO-copywriter het verschil maken:
Ik zet mezelf zeker niet op de lijn van bovengenoemde SEO-grootheden. Integendeel! Anderzijds heb ik in mijn carrière al heel wat balpennen leeg geschreven en vele toetsenborden de vernieling in getikt. Door te testen, evalueren en het telkens proberen beter te doen, zijn me heel wat dingen opgevallen. Waaronder deze vier:
1. Schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines
Wie zich al even in SEO-copywriting heeft vastgebeten, experimenten heeft uitgevoerd, en de resultaten daarvan heeft geanalyseerd, weet dat zoekmachines menselijk zoekgedrag steeds beter begrijpen. De tijd waarin we en masse zoekwoorden verstopten in de achtergrondkleuren van websites, ligt gelukkig ver achter ons.
Toch merk ik dat SEO-geoptimaliseerde teksten nog vaak als volgt klinken:
“Zoek je een schilder in Kortrijk? Dan ben je bij schilder J. Doe uit Kortrijk aan het juiste adres. Wij doen schilderwerken in appartementen, schilderwerken in rijhuizen en schilderwerken voor villa’s. In Kortrijk maar ook buiten Kortrijk. Neem contact op voor al je schilderwerken regio Kortrijk en daarbuiten.”
Het ergste is: voor sommige zoektermen vind je zulke teksten op websites die in de top 3 organische zoekresultaten prijken. Je zou er als SEO-copywriter moedeloos van worden. Of erger nog, jezelf in vraag stellen: moet ik mijn teksten dan ook op die manier samenstellen?
Laat je door zulke voorbeelden niet misleiden. Rankings zijn heel belangrijk maar vertellen lang niet alles. Wie verkeer naar een website weet te leiden maar bezoekers meteen weer kwijt speelt door teksten van bedenkelijk niveau, zal weinig concrete resultaten ondervinden van z’n SEO-efforts. Hoewel het leuk is om grafiekjes te zien stijgen, en hoge rankings binnen te halen, zie ik veel liever leads of bestellingen binnenstromen.
2. Kwaliteit over kwantiteit
Als je tijdens je onderzoek naar SEO op informatie bent gestoten die je leerde dat het voor sommige onderwerpen is aangewezen om er meerdere pagina’s rond te publiceren, ben je misschien geneigd om AI te gebruiken om tekst na tekst over dat onderwerp uit te spuwen. Geen goed idee. Althans, als je die teksten klakkeloos overneemt zonder eindredactie.
Ten eerste omdat AI-diensten zoals ChatGPT zijn getraind op datasets van bestaande content. In principe zal zo’n software dus weinig vernieuwend schrijven. Bovendien slagen zoekmachines er vaker wel dan niet in om voorgekauwde AI-content te herkennen. Het is niet zo dat Google AI-content verbiedt. Wat Google wel waardeert, is dat nieuw gepubliceerde teksten geen herhalingen zijn van wat al bestaat.
En dat raakt aan twee belangrijke principes die de afgelopen jaren heel belangrijk zijn geworden in de wereld van SEO:
Beide tonen aan dat het Google menens is met de kwaliteit van je content. Hoewel EEAT geen ranking factor is, hecht Google er veel belang aan. Teksten die blijk geven van expertise, omdat ze bijvoorbeeld zijn geschreven door een expert ter zake, zullen meer kans maken om hoger in de zoekresultaten te komen. Zeker als het om zogenaamde YMYL-content gaat. Daarmee bedoelt Google “Your Money or Your Life” onderwerpen: je gezondheid, je financieel welzijn, je veiligheid enz.
Daarnaast zijn er ook de Search Quality Rater Guidelines. Een lijvig document, opgemaakt door Google, dat instructies geeft aan de zogenaamde quality raters om de kwaliteit van websitepagina’s te evalueren. Die quality raters zijn onafhankelijke partijen die door Google zijn aangesteld om elk jaar duizenden pagina’s handmatig door te nemen, en te bekijken of de inhoud van de pagina wel overeenkomt met de zoekopdracht die eraan is gelinkt.
3. SEO beloont je niet vaak met instant gratification
En dat maakt SEO meteen ook moeilijk om te verkopen. In tijden waarin een Instagram post na enkele seconden al een like kan opleveren, waar de LinkedIn comment-sectie wordt gebruikt om personal brands in de kijker te zetten, en TikTok-filmpjes overnight viraal kunnen gaan, lijkt SEO helemaal niet sexy.
Combineer dat met het feit dat het niet zo makkelijk is om bedrijfsresultaten te koppelen aan SEO-acties, en je begrijpt dat SEO vaak het onderspit moet delven in de concurrentiestrijd met SEA of social media. SEO wordt als “dure marketing” gezien, met een trage ROI. Niet je weapon of choice wanneer je je manager snelle resultaten wil laten zien.
Terwijl daar net de sterkte van SEO ligt. Als je SEO goed aanpakt, creëer je nuttige content die websitebezoekers op een eenvoudige en toegankelijke manier informeren. Content die hen snel een antwoord geeft op prangende vragen, heeft een gigantisch lange levensduur. Een blog die je vijf jaar geleden hebt geschreven, heeft het potentieel om ook vandaag nog leads binnen te brengen.
Zeker wanneer je concurrent ook vooral op de korte termijn denkt, ligt er een waaier aan opportuniteiten voor het grijpen dankzij SEO. Vergeet ook niet dat SEO en SEA elkaar versterken. Een sterk geschreven landingspagina vol relevante informatie, kan ervoor zorgen dat je SEA-campagnes een stuk efficiënter (en soms zelfs goedkoper) lopen.
4. Updaten, updaten en nog eens updaten
Veel SEO-strategieën focussen op het creëren van nieuwe content. Doorheen de jaren heb ik geleerd dat je beter eerst kijkt naar de content die er al is. Zeker als het om een B2B-website gaat. Er zijn verschillende manieren om te ontdekken of een “oude” tekst organische resultaten boekt.
Hiervoor bekijk je de heilige graal van de organic traffic data – tenminste, voor mij is het dat toch – namelijk Google Search Console. Kies de property, klik op prestaties en filter op web-data van de laatste 16 maanden. In het tabblad “Pagina’s” zie je vervolgens welke pagina’s jou de meeste clicks hebben opgeleverd.
Laat ik als voorbeeld een blog op deze website nemen die een antwoord geeft op de vraag “welke marketplace kies ik het best: bol.com of Amazon?” De organische prestaties van de laatste 16 maanden voor deze pagina zien er zo uit:

De bovenstaande screenshot leert je enkele dingen:
- Sinds de publicatie van de blog, in oktober 2022, is de pagina meer dan 22.000 keer vertoond. 22.604 keer om precies te zijn.
- In 312 gevallen is er op link in de zoekresultaten geklikt.
- Die twee cijfers geven een Click Through Rate van 1,4%.
- De gemiddelde positie voor de pagina is 38,6, wat meteen een van de verklaringen is voor de lage CTR. Hoe hoger de pagina’s in de rankings staan, des te meer kans je hebt op een click.
- De zoektermen die voor de meeste clicks zorgen, zijn “amazon vs. bol.com”, “bol.com vs. amazon” en “marktaandeel bol.com”.
- De oranje lijn vertoont geen onderbrekingen; de pagina blijft dus mooi ranken doorheen de tijd.
Uit deze data kan je best veel conclusies trekken. Vooral dat de pagina een update kan gebruiken en op heel wat niet-relevante termen scoort. Iets waar de MJco SEO-copywriter en marketplace specialist mee aan de slag moeten 😉
Regelmatig deze oefening maken voor je bestaande content – 2 maal per jaar bijvoorbeeld – is een uitstekend idee. Bij MJco noemen we dit de “sterke content analyse”. Wil je weten hoe we dat precies aanpakken, stuur dan een mailtje via ons contactformulier.
In het laatste deel van deze blog, deel ik mijn favoriete bronnen om up-to-date te blijven op vlak van SEO. Klaar? Let’s dive in.
Een gigantisch www om je SEO-kennis aan te laven
Ik heb mijn favoriete bronnen verdeeld in 5 categorieën: nieuwsbrieven, podcasts, blogs, social media accounts, en YouTube kanalen. Zelf lees ik graag nieuwsbrieven. Van daaruit kom ik op heel wat interessante blogs en video’s terecht.
Mijn tweede favoriete vertrekpunt om te leren is LinkedIn. Al heeft het tijd en moeite gekost om de betrouwbare namen te vinden en te volgen. Het resultaat is dat ik nu een prachtige feed vol interessante inzichten over zoekmachineoptimalisatie heb.
Gelukkig ben je op deze blog gebotst en kan je de jaren opzoekingswerk overslaan. Kom je regelmatig terug naar deze blog, zal je bovendien updates opmerken. Vind ik een nieuwe interessante bron, voeg ik die toe. Pinky promise.
Ontbreekt er een interessante nieuwsbrief, blog of social media account in deze lijst? Laat het me weten via het contactformulier of LinkedIn.
Nieuwsbrieven
Niet zoveel mensen krijgen graag nieuwsbrieven. Ik wel. Tenminste, als ze aan de kwaliteit van de onderstaande kleppers kunnen tippen. In de wachtzaal bij de dokter, op de bus of de trein, of als de barista mijn koffietje aan het bereiden is: mijn iPhone is dankzij deze nieuwsbrieven een SEO-festijn voor mijn leergierige brein.
SEO notebook
Als je SEO-kennis zoekt die gericht is op de praktijk, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Steve Toth via seonotebook.com. De nieuwsbrieven zelf bestaan uit gesponsorde berichten en een link naar de SEO note van de week. Steve deelt ook zijn zijn favoriete tools als SEO-specialist en een lijst van interessante SEO-jobs. Vaak trakteert hij ook op een freebie.
Hoewel de inhoud niet laagdrempelig genoeg is voor de SEO-beginner, is de nieuwsbrief de moeite om te lezen. Net omdat hij soms erg simpele strategieën en tactieken deelt. Eens je wat voorkennis hebt bijeengesprokkeld, is het een leuke, vaak verrassende leerschool.
Enkele onderwerpen die Steve Toth aansnijdt in zijn notes:
- Hoe hou je bezoekers op je site?
- Hoe helpt een auteurspagina voor de schrijver van de content op je website voor je EEAT? (Expertise Experience Authoritativeness Trustworthiness)
- Hoe geef je je belangrijkste blogs een boost?
- Hoe haal je het meeste uit je GSC-data? (Google Search Console)
Toegegeven: niet elke SEO-copywriter gaat verder dan schrijven. Ik wel. Waarom? Omdat content produceren an sich volgens mij niet het verschil gaat maken. Begrijpen hoe Google omgaat met zoektermen, zoekintentie, EEAT enz. zorgt ervoor dat je leert inspelen op wat Google belangrijk vindt.
Als SEO-copywriter vind ik het cruciaal dat ik kennis heb van de zaken waaraan Google, en vooral Google-gebruikers, waarde hechten en hoe zich dat uit in de teksten die ik schrijf. Daarnaast help ik klanten ook graag hun website gebruiksvriendelijker te maken en het belang van SEO in te zien.
- Hoe zet je een tekst om in een aantrekkelijke, makkelijk te lezen websitepagina?
- Hoe ga je om met interne links?
- Waarom is het belangrijk om externe bronnen te benoemen en ernaar te verwijzen?
- Heeft karakters tellen in een metatitel en metabeschrijving eigenlijk nut?
- Hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk potentiële klanten de website vinden?
Het vraagt tijd, moeite en oeverloos veel geduld, maar je creëert er meerwaarde mee. En je onderscheidt je van andere SEO-copywriters die minder energie steken in het doorgronden van ‘Big G’. Een interessante bron is dan deze SEO notebook van Steve Toth.
SEOFOMO
Dit is de nieuwsbrief van een andere SEO-heldin: Aleyda Solis. Het grootste deel van deze nieuwsbrief bestaat uit een lijst van recente updates uit de wereld van zoekmachines. Met andere woorden: een verzameling van artikels, rapporten, video’s en opiniestukken van andere SEO-grootheden over wat er hen afgelopen dagen is opgevallen.
Verder publiceert Aleyda Solis in SEOFOMO een lijst van interessante SEO-jobs, free(mium) SEO tools, toekomstige SEO-evenementen, en interessante SEO-profielen om te volgen. Naast de nieuwsbrief heeft ze ook een serie YouTube video’s “Crawling Mondays”.
Zoals ik in het begin van dit artikel schreef: je hoeft zeker niet alles over SEO te weten om een goede SEO-copywriter te zijn. Zeker als het om technische zaken gaat, hoef je geen details te kennen of te kunnen implementeren. Het is anderzijds wel interessant voor je klant als je ziet dat die bijvoorbeeld een “noindex-tag” op alle blogberichten heeft staan.
Enkele voorbeelden van onderwerpen uit de nieuwsbrief van Aleyda Solis die interessant zijn voor SEO-copywriters:
- Is het nuttig om te investeren in productbeschrijvingen? (You can guess my answer…)
- Het potentieel van zoekwoorden met weinig tot geen zoekvolume.
- Inleiding tot de werking van zoekmachines (video)
- Hoe Google NLP (Neuro-Linguistic Programming) gebruikt om zoekopdrachten te begrijpen
- Wanneer en hoe snoei je in je website content en wanneer ga je over tot een grondige update ervan?
Laat je niet overweldigen door het grote aanbod aan content dat dagelijks op het www wordt gezwierd. Door te lezen en te doen, leer je welke elementen je kan gebruiken in je teksten om ze nog krachtiger te maken. Voor mens én bot. Selecteer je enkele artikels die in SEOFOMO staan, heb je alleszins onderbouwde lectuur om je honger naar meer kennis te stillen.
Let wel: heel veel artikels zijn geschreven vanuit Amerikaans oogpunt. Traditioneel merk je daar sneller veranderingen in de Google algoritmes. Sommige updates, zoals de eerste HCU (Helpful Content Update), hebben bij ons pas maanden later een impact gehad. Het maakt het anderzijds wel makkelijker voor Belgen en Nederlanders om zich voor te bereiden op wat komt.
Eli’s newsletter
Ik leerde Eli Schwartz kennen door z’n boek “Product-led SEO: The Why Behind Building Your Organic Growth Strategy”. Interessant boek om te lezen, overigens. De man heeft ook een wekelijkse nieuwsbrief die het lezen waard is. De onderwerpen gaan vaak verder dan puur zoekmachineoptimalisatie. Dat maakt de newsletter des te interessant.
Mede door de duidelijk geformuleerde inzichten die Eli deelt. Recht voor de raap, zonder poespas. Een voorbeeld uit de nieuwsbrief van 29 februari 2024:
“Google is not there to serve websites and marketers; Google’s success relies on providing its users with a great experience that keeps them coming back and, ideally, clicking ads.”
Of een heel belangrijke notie voor SEO-copywriters, uit de nieuwsbrief van 15 februari 2024:
“Content as the primary tool for SEO growth is one of the greatest misconceptions that plague the SEO industry.”
De meeste nieuwsbrieven draaien om 1 onderwerp, bijvoorbeeld het belang van een error-page voor UX. Daarin start hij bij het waarom zo’n pagina’s nuttig zijn, en welke opportuniteiten eraan zijn gekoppeld. Hij eindigt met tips om een doeltreffende 404-pagina te bouwen.
Ik lees zelf niet alle edities van Eli’s Newsletter. Maar de onderwerpen die me aanspreken en nuttig lijken voor mij als tekstschrijver, zijn het dubbel en dik waard. Vijf van mijn recente favorieten:
- Brand keywords: Stop ignoring this SEO opportunity
- What is Product-Led SEO?
- Does SEO ruin the Internet?
- The three stages of digital marketing: when to start SEO
- How to prioritize SEO using the RICE framework
Samengevat: een nieuwsbrief vol inzichten, in begrijpelijke taal geschreven, en ruimdenkend.
Rich Snippets by TTT
Een volgende nieuwsbrief (affiliate) die ik met veel plezier lees. Niet in het minst omdat het een goed – bij wijlen zelfs geestig – geschreven mail is. Denk aan eigen inzichten gecombineerd met links naar de mening en testresultaten van SEO-experten, een “Tweet of the week” (niet altijd SEO gerelateerd), een foto van een schattige hond en – volgens de auteurs – leuke SEO-tools om uit te proberen.
In se ook vooral een lijstje van recent gepubliceerde artikels, video’s en rapporten maar dan in een vlot geschreven tekst gegoten. Inclusief een woordmopje hier en daar, aanspreking van de lezer, en slim gebruik van emoji’s.
Een voorbeeldje van de schrijfstijl? U vraagt, wij draaien!
“In the first month of 2024, Google spent billions to lay off 6% of its workforce. And with the quarterly earnings call approaching, the company cut 1,200 folks from Ads and many other teams to focus on ✨ AI potential ✨. Sounds like a circus, but $65.5B in advertising revenue simply won’t do when Wall Street forecasted $66B.”
Jij grijnst? Ik ook!
“Google vs. the world is my favorite drama. My favorite player is the EU, bringing WWE-levels of drama with a folding chair across the ad-revenue. From GDPR to a new cast of meta directives, these courtroom showdowns ripple into real life actions and consequences.”
Geef toe: welgekomen luchtigheid als je je door de zoveelste Google-update aan het worstelen bent. Opnieuw: moet je dit als SEO-copywriter allemaal weten? Banee. Is het handig om ten minste een notie te hebben van de zaken waarmee Google bezig is? Ik vind van wel. Zeker in tijdens waarin AI z’n potentieel om te ‘disrupten’ helemaal aan het waarmaken is.
Ben Goodey
Deze nieuwsbrief haalde het lijstje omdat de auteur regelmatig heilige huisjes omver schopt. Net als de andere SEO-specialisten die ik graag volg, is Ben Goodey niet iemand die enkel loopt te roepen wat SEO’s en SEO-copywriters volgens hem moeten doen. Hij deelt ook heel vaak hoe hij het in hun plaats zou aanpakken.
Waar vele SEO’s en SEO-copywriters zeggen dat zoekmachineoptimalisatie een traag proces is, poneert Ben dat “SEO doesn’t have to be slow”. Terwijl velen en masse IA gebruiken om websites met content te vullen, roept hij op om te focussen op “human content”. Waar sommigen zeggen dat het niet uitmaakt of je de metadata schrijft of niet – Google doet toch z’n zin – vindt hij dat “the small things really do matter”.
Op dat laatste voorbeeld gaat hij nog even door (in de nieuwsbrief van 14 maart 2024):
“Yes, Google does rewrite 70% of meta descriptions, which makes them seem a bit pointless. However, if you write them properly, Google will use yours. If Google does use yours, that gives you a little bit more control over how you show up in the SERPs—and that might be the difference between winning a click or not.”
Maar wat de nieuwsbrief van Ben Goodey vooral zo boeiend maakt, is zijn no nonsense beschrijving van ogenschijnlijk simpele SEO-experimenten en de resultaten daarvan. Inclusief zijn eigen bedenkingen bij hoe hij het beter had kunnen doen of wat de data niet toont.
Barry Adams
Terwijl de andere vier nieuwsbrieven in dit lijstje wekelijks of tweewekelijks in je je inbox belanden, is die van Barry Adams een stuk minder regelmatig. Maar daarom niet minder interessant. Ik vind het de meest informatieve nieuwsbrief (die ik ken) die zich voornamelijk richt op optimaliseren voor Google News en Discover.
De nieuwsbrieven zijn grondig. Zeer grondig. Geen tussendoortje voor wanneer je staat aan te schuiven. Wel e-mails die je aandacht verdienen. Hij snijdt namelijk steevast onderwerpen aan waarvan ik nog weinig kennis heb. Met andere woorden: hij triggert mijn innerlijke strever die alles wil weten.
Bijvoorbeeld:
- Lezers toelaten om opmerkingen te plaatsen op je site is goed voor engagement en loyaliteit maar heeft een impact op SEO.
- Vele nieuwssites gebruiken een paywall of andere manieren om inkomsten te vergaren. Krachtig zijn ze zeker maar er hangen SEO-risico’s aan vast.
- Artikels taggen en content indelen in ‘sections’ wordt te vaak vergeten ook al zijn ze waardevol voor news SEO. Barry overloopt de do’s en don’ts.
Heel veel details, een schat aan links naar externe bronnen en geschreven door iemand die z’n kennis en ervaring in verstaanbare taal giet. I like.
Naast de drie accounts die ik al eerder heb vermeld (die van Lily Ray, Brodie Clark en Mark Williams-Cook), kluisteren ook deze accounts me aan m’n laptop-/iPhone-scherm:
Jan Caerels
Het lijkt wel alsof Jan Caerels meer uren in een dag heeft dan de gemiddelde mens. Ofwel zet hij technologie heel slim in. Ik gok op het laatste. Want er zijn weinig websites die hij niet in het vizier heeft. Samen met zijn ongezouten mening, geeft dat heel interessante en vaak grappige resultaten. Een voorbeeld:

Een leuk account om te volgen als je wil weten wat allerlei soorten sites goed en minder goed doen. Niet alleen de posts van Jan zijn bovendien de moeite, de comments eronder evenzeer.
Dave Lorrez
Kort maar krachtig. Dave Lorrez windt nergens doekjes om. En gelijk heeft hij. Er is niemand in de SEO-SEA-community die maar enkele (raak gekozen) woorden nodig heeft om z’n – soms contraire – meningen over SEO-experimenten over te brengen. Als je Dave even volgt, leer je vanzelf dat “neen” een perfecte volzin is.
“AI gegenereerde teksten zijn niet tegen te houden en zullen volgens mij (maar wie ben ik) een standard practice worden op niet al te lange termijn dus waarom zou Google zich daar tegen verzetten? En misschien moeten we wel luidop de vraag stellen of ze het onderscheid kunnen maken tussen AI & menselijk gegenereerde copy. Ik zeg van niet :)”
Daarnaast deelt hij handige (gratis en betalende) tools die hij goed vindt, toont hij best practices rond SEO, SEA en e-comm in het algemeen, bewijst hij het nut van A/B testing, en laat hij zien hoe je ChatGPT en consorten slim(mer) gebruikt. Als dat niet voldoende redenen zijn om hem te volgen, weet ik het ook niet meer.
Matthias Noyez
Matthias Noyez is een van de oprichters van SEO Benelux (en SEA Benelux). Een grote Facebookgroep voor SEO’ers in België, Nederland en Luxemburg. Je vindt op z’n LinkedIn dan ook info over SEO-Benelux meet-ups maar ook praktische SEO-tips. En als je een freelance SEO-opdracht of -job zoekt, is z’n LinkedIn the place to be.
Liam Fallen
Na the holy trinity van de Vlaamse SEO-scene, op naar de grappigste SEO consultant op LinkedIn: Liam Fallen. Niet enkel z’n memes en sarcastische tips zijn grappig. Ook het feit dat er zoveel volgers met open ogen in z’n grappen tuinen, doet me dagelijks schuddebuiken.
Het komisch gehalte doet anderzijds niks af aan de nuttige informatie die hij deelt. Maar je moet er soms wat moeite voor doen om het tussen de lijnen te lezen. Bekijk zelf eens zijn LinkedIn-profiel en je begrijpt meteen wat ik bedoel.
Fery Kaszoni
Inspirerende voorbeelden rond digital PR en resultaten van SEO-experimenten, gekruid met een snuifje gekheid. Fery Kaszoni haalt geregeld link builders door de mangel terwijl hij mooie voorbeelden geeft van hoe je op een meer duurzame manier backlinks scoort. In tekst, in afbeelding of in YouTube video’s.
Zoe Ashbridge
Omdat het niet allemaal mannen moeten zijn, ook een mega-interessante SEO-vrouw om te volgen: Zoe Ashbridge. Zeker omdat ze niet enkel over haar successen vertelt maar ook over de dingen die faliekant misliepen. Daaraan zie je: je leert minstens even veel over SEO uit wat goed gaat dan uit wat niet goed gaat.
Natalie Slater
Het zinnetje waardoor ik Natalie Slater in het vizier kreeg, is dit:
“Many SEO problems are people problems”
Toen ik verder las, werd ik steeds meer getriggerd in positieve zin. Bijvoorbeeld door:
“Part of being a consultant in any discipline is knowing when your service isn’t the right solution.”
En zo schrijft ze wel vaker dingen die tot nadenken aanzetten. Over SEO, over freelancen en samenwerken met klanten.
Een “specialleke”
Maar niet de minste: de SEO Mastermind online community van SEO-brein Jeroen Stikkelorum.
Dat doet hij allemaal gratis en voor niks. Wil je Jeroen steunen, word dan vriend van de SEO community. Extra bedankjes aan het adres van Jeroen mogen overigens in de vorm van glutenvrij bier zijn richting uitgaan. Houdt hij heel erg van.
Klaar voor het ‘echte werk’?
Hoe waardevol en inspirerend deze bronnen ook zijn, SEO-copywriting krijg je pas in de vingers door te schrijven, te testen wat werkt en experimenten uit te voeren. Daarvoor creëer je best je eigen platform. Je zal ook merken dat jouw resultaten niet altijd de theorieën zullen volgen.
Vandaar mijn ultieme tip: zet je actie-modus aan. Zoek een topic waarover je veel kan en wil schrijven, gebruik je strategische kennis en bouw een eigen online content-hub op. Verzamel zoveel mogelijk data, bijvoorbeeld via Google Search Console, en bekijk wat werkt en wat niet.
Wil je graag dat een tweede paar ogen je projectresultaten bekijkt? Stuur me gerust een berichtje via het contactformulier van deze website. Of stel je vraag in de SEO community van Jeroen. Daar heb je de grootste SEO-toppers van Vlaanderen en Nederland meteen verzameld. Handig, niet?
Meer weten over mijn visie op SEO en copy?
Volg me op LinkedIn!
Meer weten over SEO en Copy? Start hier:
Productcopy is meer dan een leuke beschrijving
Productcopy is meer dan een leuke beschrijvingVeel ondernemers investeren in design, beeld en performance marketing. Maar hun productcopy is een kopie van de informatie die ze van leveranciers kregen, of volgt op het einde van de rit. Soms leest het wel vlot, of is...

Win op Google en Amazon