Drie tools 

die je marketplace-business maken of kraken

Als nieuwbakken ondernemer op marketplaces zoals Amazon of Bol.com is het verleidelijk om te investeren in SEO-tools, chatbots of een fancy dashboards. Maar meestal weerspiegelen die tools niet de groeifase van de onderneming. Basissoftware ziet niet voor elke onderneming precies hetzelfde uit, maar onze ervaring leert wel welke drie tools de ruggengraat vormen van een duurzame, schaalbare marketplace-strategie. 

In deze blog ontdek je over welke tools we het hebben en waarom we die belangrijker vinden dan andere op de markt. Zonder uiteraard afbreuk te willen doen aan de tools die we niet vernoemen.  

Ben je aan het groeien op marktplaatsen of wil je dat binnenkort doen? Dan mag je deze blog zeker niet overslaan. 

Marijn Van Daele Marketplace specialist MJco

Marijn Van Daele
Marketplace Specialist

marijn@mjco.be

TL;DR

  • Je hebt drie tools nodig om duurzaam te groeien op marketplaces: een integrator, een stock management tool en een advertising automation tool. 
  • Deze 3 tools vormen de operationele ruggengraat van je Amazon- of Bol-account: ze voorkomen stockproblemen, besparen tijd en optimaliseren je advertentiekosten. 
  • Tools zoals Helium 10 en Sellerboard zijn handig, maar geen prioriteit als je nog geen stevige basis hebt. 
  • Goede automatisatie werkt alleen als je strategie helder is en je data betrouwbaar zijn. Tools versterken je bedrijf, maar vervangen je denkwerk niet. 

Te vaak loopt het helemaal fout

“Je kan investeren in allerlei tools, maar als je out of stock gaat of je advertenties staan verkeerd ingesteld, dan sta je nergens.”
Marijn Van Daele, marketplacespecialist bij MJco

Veel marketplace verkopers starten met een indrukwekkende brand store,top-notch fotografie en video, perfect geoptimaliseerde productcopy… Maar zodra de eerste 20 orders binnenkomen, lopen ze vast op operationeel vlak. De voorraad raakt op, vragen van klanten worden te laat of niet beantwoord, de kosten zijn hoger dan verwacht, er sluipen fouten in het orderbeheer…Het gaat dan plots niet meer over groei op de lange termijn, maar over ad hoc brandjes blussen.

Bij MJco hebben we alverschillende klanten geholpen om de blik op de lange termijn te zetten zonder daarbij short term gains uit het oog te verliezen. Hoe? Door te starten bij de basis. Naast een grondige voorbereiding en een duurzame langetermijnstrategie focussen we ook op de efficiëntie van het dagelijks beheer van de marketplace stores. Dat laatste betekent in 99% van de gevallen dat we drie specifieke tools instellen om de basis van de e-commerce business te ondersteunen op korte en lange termijn.

Tool 1: De integrator

Wat doet een marketplace integrator? 

Een integrator is software die je marketplace koppelt aan je bestaande systemen zoals: 

  • je ERP of PIM (productdata) 
  • je CRM (klantinformatie) 
  • je logistieke software of 3PL (orderverwerking) 
  • je webshopplatform (bijv. Shopify of WooCommerce) 

Voorbeelden van marketplaces integrators  

Productflow, Channable, ChannelEngine, EffectConnect. 

Waarom we een marketplace integrator belangrijk vinden  

Omdat je zonder automatische orderverwerking je eigen groei saboteert. Zolang je manueel orders verwerkt, ben je kwetsbaar: 

  • voor fouten (verkeerde verzendlabels, dubbele orders) 
  • voor vertragingen (handmatig stock bijwerken) 
  • voor stress (bij elke piek dreigt chaos) 

“Manueel verwerken lukt nog net als je tien pakjes per week hebt. Maar bij honderd? Dan ben je fulltime aan het labelen.” 
Marijn Van Daele, marketplace specialist bij MJco 

En een integrator doet meer dan logistiek: 

  • Je past één keer je content aan in het portaal en het wordt automatisch gepusht naar Bol, Amazon.nl, Amazon.com.be enz. 
  • Nieuwe producten worden centraal beheerd en doorgestuurd. Als je koppeling goed werkt tenminste. Een foute setup kan je hele catalogus van Amazon wissen. Dat we dat al hebben meegemaakt (en opgelost) hoor je in de vijfde aflevering van onze podcast Beyond the Cart. 

Tool 2: de stock management tool voor marketplaces

Wat doet een stock management tool? 

Een stock management tool zorgt ervoor dat je de juiste voorraad op het juiste moment op de juiste plaats hebt. Dat gebeurt via: 

  • AI-gestuurde vraagvoorspellingen 
  • integratie met je productieketen (levertijd, productiecycli, inklaring bij Amazon) 
  • visuele signalen en alerts om tijdig bij te bestellen of door te sturen 
  • optimalisatie van FBA- en 3PL-voorraad 

Voorbeelden van stock management tools 

Flieber is onze favoriete tool, maar er bestaan ook alternatieven zoals SlimStock of zelfgebouwde tools voor grotere bedrijven. 

Waarom we voorraadplanning cruciaal vinden 

Omdat out-of-stock gaan op marketplaces geen klein foutje is, maar een directe bedreiging voor je ranking en sales. Amazon straft je onmiddellijk met minder zichtbaarheid. 

“Zonder goede voorraadplanning saboteer je je eigen groei. Eén stockbreuk en je valt volledig uit de zoekresultaten voor dat product. En de gevolgen voel je voor een heel lange tijd. Zeker op Amazon zijn stockbreuken onvergeeflijk.” 
Marijn Van Daele, marketplace specialist bij MJco 

Een goede stock management tool helpt je ook om overstock te vermijden. Want te veel voorraad betekent cashflow die vastzit en risico op extra opslagkosten bij Amazon. 

Praktijkvoorbeeld en risico’s 

Flieber combineert historische salesdata, seizoenspatronen en supply chain parameters in een actiegericht plan. Je krijgt meldingen wanneer je moet bijbestellen of voorraad moet herverdelen tussen FBA-landen. Maar alles valt of staat met correcte input: 

  • Hoelang duurt productie? 
  • Hoelang duurt transport? 
  • Wat is je veiligheidsbuffer? 

Tool 3: Intentwise

Wat doet een advertising automation tool? 

Zo’n tool automatiseert biedingen, budgetten en timing van je advertenties op basis van performance. Het monitort je campagnes 24/7 en voert ingestelde regels automatisch uit. 

Voorbeelden van advertising automation tools 

Intentwise geniet onze voorkeur. Andere spelers zijn Perpetua, Pacvue of Quartile. 

Waarom we advertising automation essentieel vinden 

Omdat handmatig campagnes beheren op termijn onhoudbaar wordt. Zeker als je adverteert op meerdere platformen, in meerdere landen en op meerdere producten. 

“Intentwise is mijn copiloot. De tool doet het uitvoerende werk, ik bepaal de richting.”
Marijn Van Daele, marketplace specialist bij MJco 

Dankzij automation: 

  • vermijd je ad-waste 
  • reageer je sneller op veranderingen in performance 
  • behoud je overzicht via heldere dashboards 

Automation rules die wij vaak inzetten 

  1. Bid adjustments: verhoog biedingen bij lage ACoS, verlaag bij hoge ACoS 
  2. Budgetregels: verhoog budget bij campagnes met sterke performance 
  3. Dayparting: verhoog biedingen op piekuren, verlaag bij lage conversie-uren 

De strategie en de evaluatie van data en resultaten blijft grotendeels mensenwerk. Het repetitieve werk laat je over aan de tool. Die aanpak loont op korte en lange termijn! 

Wat met Helium 10, Sellerboard en andere tools?

We willen de waarde van deze tools zeker niet onderschatten. We gebruiken ze ook zelf heel graag. We vinden het enkel geen must-haves om bij de start in te investeren. 

  • Helium 10 is top voor keyword research. Maar je kunt ook starten met de gratis zoekvolumes van de Bol of Amazon advertentieplatformen. 
  • Sellerboard geeft fijne dashboards maar met een goed ingestelde Excel of Google spreadsheet raak je ook al ver. 

“Tools zijn pas nuttig als je weet wat je ermee wil doen. Strategie en data-inzicht blijven grotendeels mensenwerk.” 
Marijn Van Daele, marketplace specialist bij MJco 

Wie wil groeien, investeert in z’n funderingen

Je hoeft geen twintig tools te gebruiken om succesvol te verkopen op marketplaces. Je hebt er volgens ons maar drie nodig om het verschil te maken: 

  • Een integrator om je orderverwerking en content te stroomlijnen. 
  • Flieber om niet meer wakker te liggen van mogelijke stockbreuken. 
  • Intentwise om sneller te schakelen met je advertising en budgetten. 

Wil je weten welke tools het best passen bij jouw groeipad 

Of wil je zien hoe wij onze favoriete systemen bij onze klanten implementeren? Boek dan een volledig vrijblijvend kennismakingsgesprek met Marijn.

Of ontdek de waarde van onze expertise via deze freebies:  

  • Beyond the Cart: onze podcast waarin we elke maand dieper in 1 marketplace en e-commerce thema duiken en dat tot op de bodem uitspitten. 
  • MJco Kennisbank: de blogsectie op onze website waar je de transcripts van de podcast vind maar ook heel wat blogs met extra duiding bij de afleveringen of trends die we zien in e-commerce land. 

    Meer weten over Marketplaces? Start hier:

    Beyond the Cart transcriptie aflevering 9

    Beyond the Cart S1E9Luister via SpotifyJolien: De aflevering van vandaag is een beetje anders dan de voorgaande. In die zin dat we het vooral over onszelf, onze klanten en onze werkwijze gaan hebben. In België zijn er relatief gezien nog niet zo heel veel...

    Lees meer

    Voorraadbeheer op marketplaces

    voorraadbeheer?Heb je je voorraadbeheer op orde, dan heb je de sleutel tot succes op marketplaces. Toegegeven, zonder advertenties haal je het niet op Amazon. Anderzijds kunnen die zelfs niet draaien als je product niet op stock is. En dan verlies je direct organische...

    Lees meer

    Automatiseren op marketplaces

    Automatiseren op marketplaces.Heel veel conversaties in e-commerce gaan vandaag over AI en AI-tools en hoe je die kan inzetten in je online business. Het lijkt wel alsof menselijk hersenwerk weinig plek meer heeft. Niets is minder waar. Zeker op marketplaces (zoals...

    Lees meer