Automatiseren op marketplaces.

Wanneer hebben tools toegevoegde waarde?

Heel veel conversaties in e-commerce gaan vandaag over AI en AI-tools en hoe je die kan inzetten in je online business. Het lijkt wel alsof menselijk hersenwerk weinig plek meer heeft. Niets is minder waar. Zeker op marketplaces (zoals Amazon en Bol) blijft de human touch onontbeerlijk. Om te analyseren, te interpreteren en te controleren. 

In deze blog bekijken we welke onderdelen van je marketplace-aanpak automatiseerbaar zijn (via AI) en wat de grootste voordelen zijn voor je (strategische) groei. Plus, we leggen uit wanneer je zeker bent dat je business klaar is voor zo’n tools. 

En als je zelf al nadenkt over hoe je automatisatie in je marketplaces kan steken, dan zal deze blog je veel wijzer maken. Ook over hoe wij het aanpakken bij MJco.  

Marijn Van Daele Marketplace specialist MJco

Marijn Van Daele
Marketplace Specialist

marijn@mjco.be

TL;DR

  • Automatiseren werkt pas als je data juist zijn en je doelen helder gedefinieerd. 
  • Strategie en evaluatie blijven mensenwerk: jij bepaalt de richting. 
  • Uitvoering, monitoring en forecasting zijn ideaal om te automatiseren. 
  • Tools zoals Intentwise (advertising automation) en Flieber (voorraadplanning) besparen tijd, verkleinen je foutenmarge en verhogen je wendbaarheid. 
  • De beste tijd om te investeren? Zodra je niet meer efficiënt kunt schalen zonder handmatig werk te automatiseren. 

Don’t: automatiseren om te automatiseren

“Intentwise werkt 24/7. Maar het weet niet wat het doel van je campagne is. Die richting bepaal jij als zaakvoerder.”
Marijn Van Daele, marketplace specialist bij MJco 

Een veelgemaakte fout is denken dat door AI in te zetten de strategie zichzelf wel zal uitwijzen. Maar goede tools versterken alleen wat jij al goed hebt uitgezet. Of zoals we het bij MJco zeggen: “geen AI zonder IQ”. 

Wat laat je over aan automatisatie? 

  • Biedingen en budgetten aanpassen op basis van performance 
  • Campagnes activeren of pauzeren bij bepaalde KPI’s 
  • Budgetten optimaliseren op basis van tijdstippen (dayparting) 
  • Voorraadbewegingen plannen tussen 3PL en FBA 
  • Bestelmomenten berekenen op basis van seizoensdata en trends 

Wat blijft mensenwerk? 

  • Je positionering en merkstrategie 
  • De doelen van je campagnes (volume? winst? zichtbaarheid?) 
  • Evaluatie van uitzonderingen, onvoorziene gebeurtenissen of trendbreuken 
  • De set-up en controle van je automatisatieregels 

Samengevat: jij maakt de spelregels, de tools spelen binnen dat speelveld. 

Advertising automation: een slimme eerste stap voor starters

Toen de eerste AI advertising automation tools werden gelanceerd, hebben we ze vrijwel allemaal grondig getest. Uiteindelijk kozen we voor Intentwise omdat we die tool het meest gebruiksvriendelijk vinden en het goed past bij onze manier van werken.  

We gebruiken het in de eerste plaats om advertentiecampagnes op Amazon te optimaliseren. Gedeeltelijk werkt het op automatische piloot, maar onder voorwaarden. Namelijk dat je zelf af en toe in de cockpit kruipt om de richting in te stellen en bij te sturen.

Wat kan je allemaal automatiseren met Intentwise? 

  • Bid adjustments: automatisch meer bieden op targets met een lage ACoS 
  • Budgetregels: budget verhogen bij sterke campagnes, afremmen bij wat flopt 
  • Dayparting: biedingen aanpassen per tijdstip of weekdag 

“Zonder Intentwise zou ik fulltime bezig zijn met manueel campagnes bijsturen. Nu heb ik meer tijd om strategisch na te denken en sneller te reageren.”
Marijn Van Daele, marketplace specialist bij MJco 

Voorraadplanning automatiseren (met Flieber)

Een andere favoriet van ons is Flieber, een tool die je voorraadbeheer automatisch voorspelt op basis van: 

  • historische verkoopdata 
  • seizoenspatronen 
  • productie- en transporttijden 
  • inklaringstijden bij Amazon 
  • ingestelde buffers en risico’s 

“Je kunt manueel je stock in Excel plannen. Maar als je 5 producten verkoopt in 4 landen en waarvoor de voorraad uit 2 magazijnen vertrekt… dan verlies je snel de controle in een wirwar van rijen en kolommen.” 
Marijn Van Daele, marketplace specialist bij MJco 

Met een tool zoals Flieber hou je dat overzicht veel makkelijker. Meer nog, je automatiseert en optimaliseert ermee en kijkt er ook mee naar de toekomst. Enkele voordelen in een notendop: 

  • Out-of-stocks voorkomen (rankingverlies) 
  • Overstocks voorkomen (kapitaalverlies en Amazon-opslagkosten) 
  • Herbevoorrading optimaliseren vanuit 3PL naar FBA 
  • Productieorders slim inplannen (met voldoende marge) 

Wanneer ben je klaar voor automatisatie?

Als starter hoef je niet meteen een premiumtool aan te schaffen. Zodra je begint te schalen, kan je er niet meer omheen. Wat zijn dan de signalen dat het tijd is om te investeren in tools? 

  • Je spendeert dagelijks tijd aan manueel biedingen aanpassen of stockupdates doorvoeren 
  • Je verkoopt in meerdere landen of via meerdere warehouses 
  • Je haalt je deadlines niet meer of je stockbeheer loopt structureel mis 
  • Je advertisingkosten stijgen zonder duidelijke verklaring 
  • Je groeit wel maar loopt vast op je eigen processen 

“Het moment waarop automatisatie een investering wordt in plaats van een kost? Wanneer je tijd om actief op te schalen schaars wordt.” 
Marijn Van Daele, marketplace specialist bij MJco 

De voordelen van onze favoriete marketplace tools

Automatisatie is een hefboom, geen doel op zich

Tijdswinst 

Laat repetitief werk over aan je tools. Focus zelf op strategie, content en klantrelaties. 

Minder fouten 

AI werkt 24/7. Ook als jij slaapt of vakantie neemt. Plus het verkleint de foutenmarge omdat er minder menselijke tussenkomst is.  

Beter resultaat 

Je tools reageren sneller dan jij. Biedingen worden bijvoorbeeld meteen aangepast op basis van jouw ingestelde regels, of voorraad wordt gepland voor je stock op raakt. 

Meer schaalbaarheid 

Met tools zoals Flieber en Intentwise beheer je vlot tientallen producten in meerdere landen, zonder dat je je team moet verdubbelen of meer uren in het dagelijks beheer van je marktplaatsen moet steken. 

Wij geloven niet in tools om de tools. Wat we wel geloven is dat slimme automatisaties een hefboom kunnen zijn om: 

  • winstgevender te werken 
  • stress te verminderen 
  • sneller te groeien 

De enige voorwaarde is dat jij actief vinger aan de pols houdt, de krijtlijnen uittekent en de strategie bepaalt op de lange en korte termijn.  

Wil je meer weten over marketplace tools en onze tech stack?    

Luister dan naar de vijfde aflevering van onze podcast Beyond the Cart.

Wil jij de voordelen van slimme automatisering voelen? 

Spar dan met onze marketplace specialist Marijn tijdens een volledig vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Enkel hier voor de freebies?

We snappen dat! Onze freebies zijn niet te versmaden 😉 

Meer weten over Marketplaces? Start hier:

De grootste verschillen tussen Amazon en Bol.com

Automatiseren op marketplaces.Heel veel conversaties in e-commerce gaan vandaag over AI en AI-tools en hoe je die kan inzetten in je online business. Het lijkt wel alsof menselijk hersenwerk weinig plek meer heeft. Niets is minder waar. Zeker op marketplaces (zoals...

Lees meer
De impact van Amazon-fees op je marges 

De impact van Amazon-fees op je marges 

De impact van Amazon-fees op je marges Op het eerste gezicht lijkt verkopen op Amazon een no brainer: wereldwijd bereik, schaalvoordelen, miljoenen koopbereide consumenten... Maar wie niet oplet, verliest er net zo snel zijn winst als zijn geduld. Want verkopen op...

Lees meer