Amazon is pay-to-play
Zonder advertenties ben je er niet zichtbaar
Wie denkt dat een goed product en een doordacht prijsbeleid volstaan op Amazon, komt bedrogen uit. In sommige categorieën is de concurrentie heel sterk, het algoritme bepaalt voor een stuk je succes, en je zichtbaarheid is een van de belangrijkste kaarten in je hand.
En die zichtbaarheid hangt in grote mate af van je advertentiestrategie. Want wie niet adverteert, ligt er op voorhand al uit. In deze blog leer je waarom advertenties een noodzakelijke voorwaarde zijn om te scoren op Amazon.
Wil je eerder een overzicht van alle advertentiemogelijkheden op Amazon én een vergelijking met Bol.com? Lees dan ook onze blog: Advertising op Amazon: must-have, geen nice-to-have.
Marijn Van Daele
Marketplace Specialist
TL;DR
- Stockproblemen zijn een van de grootste gevaren voor je marketplace-performance.
- Amazon is onverbiddelijk: out-of-stock = rankingverlies = omzetverlies.
- Overstock is net zo gevaarlijk: cashflowverlies en torenhoge opslagkosten.
- Tools zoals Flieber helpen je om stock slim te voorspellen en correct te verdelen tussen magazijnen.
- Voorraadplanning vereist goede data en een strak proces. Het is geen detail, maar core business voor elke marketplace verkoper.
Wil je het Amazon algoritme doorgronden? Lees dan het volledige artikel en kom te weten waarom advertenties zo dominant zijn op Amazon en hoe je daar strategisch op inspeelt.
Adverteren op Amazon is onvermijdelijk
Amazon is een winkel, geen zoekmachine
Op traditionele zoekmachines kan je op organische manier scoren, bijvoorbeeld via SEO. Op Amazon lukt dat niet. Daar bepaalt een commercieel algoritme wat zichtbaar wordt, en dat algoritme bevoordeelt advertenties. Logisch: Amazon verdient aan advertenties. Wie advertentiebudget inzet, koopt dus niet zomaar bereik, die koopt toegang tot de bovenste rekken van het schap.
“Voordat je ook maar één organisch resultaat ziet op Amazon, heb je al vijf advertenties in je gezicht gekregen.”
Marijn Van Daele
Les 1: Wat bovenaan staat, verkoopt. En Amazon weet dat.
Het algoritme wil relevantie en kansen op verkoop
Amazon’s algoritme bepaalt de ranking op basis van o.a.:
- Relevantie: hoe goed sluit jouw producttitel, beschrijving, bulletpoints, etc. aan bij de zoekterm?
- Verkoopkansen: hoe goed converteert jouw product, historisch gezien?
Advertenties geven je niet alleen meer zichtbaarheid, ze beïnvloeden ook je organische ranking op termijn. Want als je via ads veel verkoopt, stijgt je product ook in de niet-betaalde zoekresultaten. En dan kan het veel besproken sneeuwbaleffect er sneller zijn dan je denkt.
Les 2: Advertenties dienen niet enkel om direct te verkopen, maar ook om je organisch te boosten op de lange termijn.
Plan je advertenties al vóór je lancering op Amazon
Veel bedrijven willen Amazon “eerst organisch testen” en dan zien of ze de investering in advertenties willen maken. Als het om Amazon gaat, is dat een grote strategische vergissing. Want zonder initiële zichtbaarheid – die je via advertenties opbouwt – komt je product vaak niet van de grond op Amazon.
Probeer je het pas later, dan sta je een paar stappen achter op je concurrenten. Je hebt een hele periode geen data verzameld, je hebt minder verkoop, en je hebt daardoor sowieso minder reviews gesprokkeld. Daarom adviseren wij bij MJco altijd om advertenties vanaf dag 1 mee te nemen in je go-to-market-strategie op Amazon. En dat is meteen jouw derde les.
Les 3: Wacht niet af: start met advertenties vanaf dag 1.
Dit is wat er gebeurt als je niet adverteert
- Je bent afhankelijk van organische rankings die je (nog) niet hebt.
- Je concurrenten die wel adverteren, claimen de beste plekken.
- Je voelt de impact op het verkeer naar je productpagina’s en dat belemmert je organische groei.
- Het Amazon algoritme krijgt geen signalen over conversies en relevantie.
Les 4: Zonder advertenties geen zichtbaarheid. Zonder zichtbaarheid geen data. Zonder data geen groei.
Beeld bepaalt, tekst versterkt
Kies je er vanaf day 1 voor om advertenties mee te nemen in je strategie? Onze steun heb je! Maar hoe zien zo’n advertenties eruit? Dat is een vraag waar we geen eenduidig antwoord kunnen op geven. Advertentiecampagnes op Amazon vragen bijvoobreeld meer dan de keuze van het targeting-type. Ook je visuele presentatie maakt een verschil. Enkele tips van onze marketplace specialist Marijn Van Daele:
- Gebruik krachtige productbeelden, ook voor display- en video ads.
- Test verschillende creatives: beeldformaten, stijlen, composities.
- Laat je merkidentiteit doorwerken in elke visuele en tekstuele uiting.
“Mensen kopen op basis van beeld. Niet op basis van titels.”
Marijn Van Daele
Toch is tekst niet onbelangrijk. Zeker bij Sponsored Brand banners is het zonde om standaardkoppen als “Ontdek nu…” of “de nieuwste ontwikkeling in…” te gebruiken. Kom liever met creatieve copy op de proppen die iets losmaakt bij je doelgroep, maakt dat je opvalt en aanmoedigt tot conversie.
Les 5: Creatieve visuals trekken de aandacht. Tekst kan het verschil maken tussen klikken of scrollen.
Advertenties zijn een hefboom voor merkconsistentie
Een goede advertentie is niet los te zien van je merk. Want als jouw advertentie speels, kleurrijk en origineel is, maar de verpakking saai bruin karton, dan creëer je verwarring bij je klant. Dat kan je op de lange termijn klantvertrouwen kosten.
Niet voor niets pleiten wij voor merkconsistentie in al je touch points:
- Je productpagina
- Je advertenties
- Je verpakking
- Je opvolging (mail, klantendienst, retargeting…)
“Als je merk inconsistent is, verlies je klanten nog vóór ze gekocht hebben.”
Jolien Van Daele, e-commerce copywriter
Wij beschouwen marketplaces niet als pure performancekanalen maar als een volwaardig deel van je merkbeleving. Advertenties zijn vaak het eerste contactmoment van je doelgroep met je merk en je aanbod.
Les 6: Zorg dat elk touchpoint de belofte van je advertentie waarmaakt.
Adverteren op Amazon is werk voor specialisten
Hate to break it to you, maar geen enkel advertentieplatform bereidt je voor op Amazon. Zoals Marijn het stelt: adverteren op Amazon is technisch, gelaagd en anders dan wat de meeste performance marketeers gewend zijn. Zelfs wie ervaring heeft met Google Ads of social media advertising, ziet (hopelijk) snel in dat Amazon fundamenteel anders werkt:
- De targeting is complexer
- De metrics zijn unieker (denk: ACoS, TACoS, branded vs. non-branded)
- Het algoritme is onvergeeflijker
- Fouten in advertentiecampagnes kosten je (nog) sneller geld
“Bol.com ads runnen? Dat kan elke Google Ads-expert. Maar op Amazon? Daar moet je heel wat ervaring in opdoen.”
Marijn Van Daele
Les 7: Amazon advertising vereist specifieke ervaring. Laat je daarin begeleiden.
Klaar om je verkoop via Amazon op te krikken?
Als je deze blog hebt gelezen, weet je dat advertising geen bijzaak is op Amazon. Het is een van de belangrijkste pijlers van je Amazon-strategie. Heb je een product met potentieel? Laat het niet onzichtbaar blijven. Boek vandaag nog een kennismakingsgesprek met Marijn en ontdek hoe wij bij MJco adverteren op Amazon benaderen: slim, schaalbaar en strategisch.
Meer weten over hoe we jouw advertentiecampagnes zouden aanpakken?
Kom het te weten tijdens een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek. Klik op de onderstaande knop om een timeslot te boeken.
Of ontdek de waarde van onze expertise via deze freebies:
- Beyond the Cart: onze podcast waarin we elke maand dieper in 1 marketplace en e-commerce thema duiken en dat tot op de bodem uitspitten.
- MJco Kennisbank: de blogsectie op onze website waar je de transcripts van de podcast vind maar ook heel wat blogs met extra duiding bij de afleveringen of trends die we zien in e-commerce land.
- Gratis e-book “Starten met verkopen op Amazon”: een praktisch stappenplan om je Amazon succes grondig voor te bereiden.
- Gratis Amazon video cheat sheet: haal alles uit video op Amazon met onze handige cheat sheet.
Meer weten over Marketplaces? Start hier:
Een goede prijsstrategie bepaalt je marges en je zichtbaarheid op Amazon
Een goede prijsstrategieWie op marketplaces zoals Amazon en bol.com winstgevend en concurrentieel wil verkopen, moet keuzes maken. Welke producten zet je in? Welke tools gebruik je? Hoe regel je logistiek? Welke advertentiecampagnes zet je op? Een van de krachtigste...
De grootste verschillen tussen Amazon en Bol.com
Automatiseren op marketplaces.Heel veel conversaties in e-commerce gaan vandaag over AI en AI-tools en hoe je die kan inzetten in je online business. Het lijkt wel alsof menselijk hersenwerk weinig plek meer heeft. Niets is minder waar. Zeker op marketplaces (zoals...
De impact van Amazon-fees op je marges
De impact van Amazon-fees op je marges Op het eerste gezicht lijkt verkopen op Amazon een no brainer: wereldwijd bereik, schaalvoordelen, miljoenen koopbereide consumenten... Maar wie niet oplet, verliest er net zo snel zijn winst als zijn geduld. Want verkopen op...
Win op Google en Amazon




