Advertising op Amazon

Must-have, geen nice-to-have

Als er een mythe over Amazon is die we willen ontkrachten, is dat het onmogelijk is om zonder advertenties op een duurzame manier te groeien. Gewoon je producten uploaden en horden kopers verwachten? Vergeet het. Op Amazon kom je er niet met enkel een goed product. Wie zichtbaar wil zijn en blijven, moet adverteren. Wil je groeien, heb je een uitgekiende strategie nodig.  

“Zonder advertenties geen zichtbaarheid, en zonder zichtbaarheid geen verkopen.”
Marijn Van Daele 

Wil je weten hoe je advertising in je Amazon strategie steekt? Lees dan vooral verder. Onze Marketplace Specialist Marijn heeft heel wat weetjes en tips voor jou verzameld over (de impact van) Amazon advertising en de verschillen in aanpak op Amzon en Bol. 

Marijn Van Daele Marketplace specialist MJco

Marijn Van Daele
Marketplace Specialist

marijn@mjco.be

TL;DR

  • Moet je adverteren op Amazon? Ja, zonder advertenties ben je onzichtbaar.
  • Wat is het verschil met Bol.com? Amazon is complexer, met meer opties en een hogere advertentiedruk.
  • Wat is het effect van advertising? Ads stuwen je ranking en dus je sales.
  • Hoe voorkom je verspild advertentiebudget (ad waste)? Met een strategie die past bij je merk en doelen.

Bol vs. Amazon: ook voor advertising een wereld van verschil

Heb je ervaring met Google Ads, dan is de kans groot dat je ook snel met Bol advertenties uit de voeten kan. Het is een vrij eenvoudig platform met beperkte advertentiemogelijkheden. Eigenlijk gaat het vooral om Product ads. That’s it. En dat is meteen het grootste verschil met Amazon advertenties.  

Het laatste dat je daarover kan zeggen, is dat het eenvoudig is. Amazon heeft een uitgebreid advertentie-ecosysteem uitgebouwd met: 

  • Sponsored Products 
  • Sponsored Brands 
  • Sponsored Video 
  • Sponsored Display 

En dan hebben we het nog niet gehad over de retargetingmogelijkheden, en de vele plaatsingsopties per advertentieformaat. Het maakt van Amazon een complex landschap waarin je kennis en ervaring moet combineren om succes te boeken. Als startend verkoper heb je misschien wel kennis via cursussen, online materiaal of boeken. Maar ervaring op het platform ontbreekt. Op dat moment is het goed om een expert in te schakelen om de ROI van je campagnes te optimaliseren. Iemand zoals onze Marijn Van Daele, bijvoorbeeld.

Targeting: Bol schiet breed, Amazon mikt scherp

Een ander fundamenteel tussen Amazon en Bol advertising zie je hoe beiden de doelgroepen bereiken. 

  • Op Bol.com target je eerder breed. Je kiest zoekwoorden of categorieën, maar je hebt weinig controle over waar je advertentie precies terechtkomt. 
  • Op Amazon kun je een stuk preciezer mikken. Bijvoorbeeld via: 
    • Keyword targeting 
    • Product targeting 
    • Category targeting 
    • Doelgroep targeting via Sponsored Display (gebaseerd op browse- en koopgedrag) 

Dat maakt Amazon bijzonder krachtig maar, zoals vermeld, ook een stuk complexer. Je hebt als merk niet alleen meer controle, maar je draagt ook de verantwoordelijkheid om je advertentiebudget zo slim mogelijk in te zetten. De brede waaier aan mogelijkheden maakt de keuze moeilijk. Zeker als je weinig ervaring hebt met de specifieke eigenschappen van het Amazon advertising platform.

Op Amazon “koop” je je zichtbaarheid

Zonder advertenties, geen zichtbaarheid op Amazon. Je zou dus kunnen stellen dat je de zichtbaarheid van je merk en je producten koopt via advertenties. Dat Amazon leeft van advertentiebudgetten, zie je aan de manier waarop zoekresultatenpagina’s in elkaar zitten.  

  • Op Bol.com zie je bovenaan de zoekresultaten een tweetal gesponsorde producten, halverwege nog eens een paar, en onderaan nog enkele. 
  • Op een Amazon zoekresultatenpagina word je overspoeld met advertenties: 
    • Gesponsorde banners bovenaan 
    • 4 of meer gesponsorde producten 
    • Video-advertenties halverwege de pagina 

Elk plekje dat jij niet inneemt, neemt een ander merk of product in. 

Amazon (en ook Bol tot op zekere hoogte) is een “pay-to-play-platform”. Zonder advertentiebudget heb je weinig kans om op een duurzame manier organisch zichtbaar te blijven.

Advertising = ranking = sales

We hopen dat het ondertussen duidelijk is dat advertenties niet gewoon extra sales zijn. Op Amazon zijn advertentiecampagnes de motor achter je organische ranking.  

Als je advertentie goed presteert (lees: veel clicks en conversies), dan zal je product ook organisch hoger getoond worden. Het Amazon algoritme beloont relevante en performante producten met zichtbaarheid.  

“Je advertenties duwen je ranking omhoog. En je ranking heeft impact op hoeveel je voor je advertenties betaalt op Amazon.” 
Marijn Van Daele

Dat betekent ook dat wie rendabel wil verkopen op Amazon, vanaf dag één moet nadenken over een advertentieplan dat aansluit bij de bredere marketplace strategie. Je product kan nog zo goed zijn, zonder zichtbaarheid verkoop je niet. 

Expertise vereist

Door het grote aantal advertentieformats, targeting opties en plaatsingsmogelijkheden, is adverteren op Amazon een vak apart. Je moet bijvoorbeeld weten: 

  • Hoe je je campagnes opbouwt (met welke prioriteit?) 
  • Wat een goed dagbudget is 
  • Hoe je relevante zoekwoorden identificeert 
  • Wat een goede ACOS of TACOS is per producttype 
  • Welke plaatsingen het meeste rendement opleveren 

En dat leer je niet op een middag. Daarom is het bij de start altijd slim om je plannen aan een advertentie-specialist voor te leggen. Iemand die weet hoe Amazon werkt en welke advertentiecampagnes je waar voor je geld geven.  

Bij MJco hebben we kennis en ervaring in huis. We dagen je uit om iemand in Vlaanderen te vinden die meer weet over Amazon advertising dan onze Marijn Van Daele. Bij MJco werken we bovendien altijd strategisch, op maat van je merk, je categorie en je budget.

Advertising als groeiversneller

Bij MJco zien we advertising niet als kost of extra maar als hefboom voor duurzaam succes op marktplaatsen. Een integraal deel van een marketplace strategie waarbij we starten met een grondige analyse en voorbereiding. Onder andere een analyse van je marktpositie, concurrenten en potentieel. Pas daarna bouwen we advertentiecampagnes die passen bij jouw groeipad. Doordacht, strategisch en met de blik op de lange termijn. 

Zelfs al veranderen marketplaces zoals Amazon snel, één ding zal niet snel veranderen: wie niet adverteert, wordt niet gezien. En wie niet gezien wordt, verkoopt niet. 

Samen met ons je advertentiestrategie onder de loep nemen?

Boek een kennismakingsgesprek en leg ons je vragen voor.

Op zoek naar gratis MJco goodies?

En onthoud vooral: advertising op Amazon is geen extraatje. Het is je toegangsticket tot langetermijnsucces. 

Meer weten over Marketplaces? Start hier:

Starten op Amazon of Bol?

Starten op Amazon of Bol?Voor je enthousiast je producten online zet en de eerste bestellingen binnen ziet stromen, even dit: verkopen op een marketplace is geen kwestie van producten uploaden en wachten op een eerste verkoop. Hoewel de onboarding maar een...

Lees meer