Niks zo belangrijk op marketplaces dan

voorraadbeheer?

Heb je je voorraadbeheer op orde, dan heb je de sleutel tot succes op marketplaces. Toegegeven, zonder advertenties haal je het niet op Amazon. Anderzijds kunnen die zelfs niet draaien als je product niet op stock is. En dan verlies je direct organische ranking waarvan je zelfs bij herbevoorrading niet snel van herstelt.  

Dus als je een iets goed wil doen op marktplaatsen, laat het dan voorraadbeheer zijn. En hoe je je voorraadbeheer goed aanpakt, leggen we je haarfijn uit in dit artikel. Dus wil je op marktplaatsen verkopen en er stabiel groeien zonder stress over stock, dan lees je beter verder. 

Marijn Van Daele Marketplace specialist MJco

Marijn Van Daele
Marketplace Specialist

marijn@mjco.be

TL;DR

  • Stockproblemen zijn een van de grootste gevaren voor je marketplace-performance. 
  • Amazon is onverbiddelijk: out-of-stock = rankingverlies = omzetverlies. 
  • Overstock is net zo gevaarlijk: cashflowverlies en torenhoge opslagkosten. 
  • Tools zoals Flieber helpen je om stock slim te voorspellen en correct te verdelen tussen magazijnen. 
  • Voorraadplanning vereist goede data en een strak proces. Het is geen detail, maar core business voor elke marketplace verkoper. 

Het effect van voorraad op je ranking op Amazon en Bol

“Amazon is niet vergevingsgezind. Een dag zonder voorraad en je zakt weg in de zoekresultaten.”
Marijn Van Daele, marketplace specialist bij MJco 

Voor je op marketplaces begint te verkopen, maak je je beter vertrouwd met de algoritmes. Weten wat de marktplaatsen waarop je wil verkopen belangrijk vinden, geeft je richting om je strategie te ontwikkelen. 

Dit willen algoritmes bijvoorbeeld nooit zien: 

  • productpagina’s zonder voorraad
  • frequentestockbreuken
  • lage leverbetrouwbaarheid

Want dat bestraffen ze meteen met:

  • minder zichtbaarheid (je valt uit de zoekresultaten)
  • eenslechtere account health score(Amazon)
  • verlies van de buybox (Amazon)
  • dalende organische ranking (die je niet makkelijk recupereert)

Geloof ons als we zeggen dat herstellen van een stockbreuk een van de lastigste dingen is die je op marktplaatsen kan tegenkomen. Bol is nog ietwat vergevingsgezind. Amazon daarentegen is keihard: sommige merken komen een stockbreuk nooit meer volledig teboven.

Hoe pak je voorraadplanning aan?

Eerst en vooral is het belangrijk dat je beseft dat stockbeheer over meer gaat dan weten hoeveel productaantallen nog in de magazijnen staan. Het gaat ook over: 

  • voorspellen hoeveel je gaat verkopen (per marketplace, per periode) 
  • rekening houden met productietijd, transport, inklaring, vertragingen 
  • proactief bijsturen bij seizoenspieken, promoties of vertragingen 
  • balanceren tussen 3PL-voorraad, FBA-magazijnen en je cashflow 

Dat het een complex verhaal is, is zeker. Elke marktplaats heeft z’n eigen vereisten en werkwijze. Verkoop je op meerdere marktplaatsen moet je met al die factoren rekening houden. Daarnaast liggen de magazijnen van Amazon bijvoorbeeld verspreid over heel de wereld. Verkoop je op Amazon US dan zijn er verschillende magazijnen waar je producten in terecht kunnen komen.  Bovendien gaat Amazon je niet enkel bestraffen voor lage of ontbrekende voorraden maar ook voor grote voorraden die niet snel genoeg roteren.  

Je merkt het: eens je marketplace verkoop complexer wordt, past stockbeheer niet meer in een Excel of Spreadsheet. Dan kijk je beter naar slimme software die je stock niet alleen beheert maar ook berekeningen maakt op basis van o.a. historische sales data.

Onze keuze? Flieber! 

Flieber is een stock management tool voor marketplaces. Het helpt je om:  

  • realistische forecasts te maken op basis van AI en historische data 
  • voorraad te verdelen over je 3PL-warehouse en FBA-centra 
  • productie- en transporttijden in te calculeren 
  • alerts te krijgen bij dreigende stock-outs of overstocks 
  • cashflow beter te plannen 

In de woorden van onze marketplace specialist Marijn Van Daele:

“Flieber denkt mee over elke schakel in je keten: van fabrieksorder tot voorraadverdeling.” 

Naast Flieber zijn er nog heel wat tools op de markt. Denk bijvoorbeeld aan SlimStock. Grote merken bouwen ook zelf oplossingen om hun interne systemen aan te koppelen en voorraadbeheer te automatiseren.  

 

Tools voor voorraadbeheer: essentieel volgens MJco 

Slechte voorraadplanning saboteert direct je groei op marketplaces.  

  • Out-of-stock = geen verkoop + verlies van ranking + lagere lifetime value 
  • Overstock = potentiële cashflowproblemen + extra kosten + stock die niet roteert 

“Op marketplaces doe je geen zaken als je geen voorraad hebt. Maar ook een overvol magazijn is een slechte strategie.”
Marijn Van Daele, marketplace specialist bij MJco 

 

Hoe zet je voorraadplanning dan het best op? 

Op de manier waarop wij het aanpakken, start alles bij grondige analyses, voorbereiding en kennis van je data. Deze informatie moet je bijvoorbeeld glashelder hebben:  

  1. Productie-informatie: hoelang duurt het voor je product klaar is? 
  2. Transporttijden: hoelang duurt verzending en inklaring naar FBA? 
  3. Salesforecast/ historische verkoopdata: wat verkoop je gemiddeld per maand? Welke seizoenspieken zijn er? 
  4. Bufferstrategie: hoeveel extra producten wil je op stock hebben in de magazijnen voor onverwachte vertragingen? 

De reden waarom je deze kennis moet hebben, is omdat Flieber je deze parameters laat ingeven. Op basis van deze data geeft het jou dan adviezen. Hoe correcten jouw input, hoe accurater de output van Flieber.  

Flieber laat je dan bijvoorbeeld weten dat je “binnen 10 dagen 500 extra stuks van product A bij je producent of leverancier moet bestellen” of “je Duitse voorraden in week 32 aan te vullen” om aan de vraag via FBA te kunnen voldoen. Zo wordt Flieber je partner om crisismomenten en omzetverlies te voorkomen.

Wanneer zet je stock management software in?

Flieber inzetten vanaf dag 1 is niet in alle gevallen cruciaal. Verkoop je maar 1 product op 1 marktplaats in 1 regio, dan is Flieber opzetten wellicht overkill. Wil je opschalen naar verschillende regio’s, producten of marketplaatsen, wordt een tool zoals Flieber onmisbaar.  

“Veel merken groeien tot het niet meer gaat. En dan pas investeren ze in voorraadplanning. Maar dan ben je eigenlijk al te laat.”
Marijn Van Daele, marketplace specialist bij MJco

Onze tips voor een sterk stockbeleid op marketplaces

1. Bereken je veilige buffer

Werk met een realistisch minimum en neem vertragingen mee in je forecasts. 

2. Integreer je tool met je verkoopdata

Zorg dat je forecasts gebaseerd zijn op historische verkoopcijfers. Geen buikgevoel of nattevingerwerk! 

3. Laat sales en supply chain samenwerken

Voorraadplanning is geen losstaande afdeling. Zorg voor kruisbestuiving tussen sales, marketing en logistiek. 

4. Automatiseer, maar blijf controleren

Gebruik Flieber of andere tools maar check regelmatig of de data nog kloppen of een update verdienen.

Stock = business

Zonder voorraad geen marketplace succes. Je content kan nog zo goed zijn, je advertenties kunnen top draaien, maar als je uitverkocht bent, stopt alles. Zeker op Amazon. Succes draait om deze 3 factoren op vlak van voorraad:  

  1. beschikbaar zijn als de klant je zoekt 
  2. leveren wat je belooft 
  3. je voorraad slim verdelen over markten en magazijnen 

Zie voorraadplanning dus niet als een operationeel detail, maar als iets dat je van bij de start meeneemt in je voorbereiding en strategie. Het is een van de belangrijkste factoren om op lange termijn succesvol te zijn op marktplaatsen. Werk dus actief aan een betrouwbaar voorraadbeheer op de markteplaces van je keuze. 

Meer weten over onze visie op stock management voor marketplaces? 

Stel Marijn je vragen tijdens een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek. Klik op de onderstaande knop om een timeslot in zijn agenda te boeken.

Of ontdek de waarde van onze expertise via deze freebies:  

  • Beyond the Cart: onze podcast waarin we elke maand dieper in 1 marketplace en e-commerce thema duiken en dat tot op de bodem uitspitten. 
  • MJco Kennisbank: de blogsectie op onze website waar je de transcripts van de podcast vind maar ook heel wat blogs met extra duiding bij de afleveringen of trends die we zien in e-commerce land. 

    Meer weten over Marketplaces? Start hier:

    Beyond the Cart transcriptie aflevering 9

    Beyond the Cart S1E9Luister via SpotifyJolien: De aflevering van vandaag is een beetje anders dan de voorgaande. In die zin dat we het vooral over onszelf, onze klanten en onze werkwijze gaan hebben. In België zijn er relatief gezien nog niet zo heel veel...

    Lees meer

    Drie tools die je marketplace-business maken of kraken 

    Drie tools Als nieuwbakken ondernemer op marketplaces zoals Amazon of Bol.com is het verleidelijk om te investeren in SEO-tools, chatbots of een fancy dashboards. Maar meestal weerspiegelen die tools niet de groeifase van de onderneming. Basissoftware ziet niet voor...

    Lees meer

    Automatiseren op marketplaces

    Automatiseren op marketplaces.Heel veel conversaties in e-commerce gaan vandaag over AI en AI-tools en hoe je die kan inzetten in je online business. Het lijkt wel alsof menselijk hersenwerk weinig plek meer heeft. Niets is minder waar. Zeker op marketplaces (zoals...

    Lees meer