De voordelen van omnichannel
Meer dan een groeistrategie.
Veel merken teren jarenlang op één enkel verkoopkanaal. Denk aan een succesvolle webshop die organisch sterk rankt (SEO), een bloeiende Amazon-store die 80% van de omzet draait, of een brick and mortar shop in een Vlaamse (centrum)stad.
Op één kanaal inzetten betekent dat je geen risico’s spreidt. Een algoritmewijziging, de onverwachte sluiting van je marketplace account, een leveringsprobleem enz. zijn geen vergezochte problemen die je omzet snel een fikse deuk kunnen geven. Want waar is je back-up?
“We zeggen het vaak tegen klanten: maak in je strategie plaats voor meer dan een kanaal. Je hoeft daarom niet van bij het begin all-in gaan. Zorg er wel voor dat er van bij de start ruimte is voor schaalvergroting op vlak van kanalen. Want een te grote afhankelijkheid brengt je vroeg of laat in de problemen.”
Marijn Van Daele, marketplaces advertising specialist en co-founder van MJco
Nog niet nagedacht over meerdere kanalen? Geen nood. In deze blog stomen we je in enkele minuten klaar voor de omnichannel aanpak van jouw merk. Op een duurzame en doordachte manier.

Marijn Van Daele
Marketplace Specialist
TL;DR
Omnichannel wordt vaak verkocht als het groeirecept bij uitstek. Maar in de praktijk is het vooral een manier om je merk te beschermen tegen platformrisico’s, algoritme-updates en verkoopbreuken. In deze blog herdefiniëren we omnichannel als (digitale) bedrijfscontinuïteit:
- Afhankelijkheid van één kanaal is je meest onderschatte bedrijfsrisico.
- Merken hebben in het verleden hun omzet zien verdampen terwijl dat te voorkomen was.
- Wij zullen bij MJco omnichannel nooit adviseren zonder diepgaande risicoanalyse.
- Marijn Van Daele zet als Amazon-expert risico’s om in commerciële veerkracht.
Less is more?
Bij MJco definiëren we omnichannel niet in de eerste plaats als een groeimodel – al kan je het zeker op een strategische manier inzetten om te groeien – maar als een systeem voor (digitale) bedrijfscontinuïteit. Het is een manier om je bedrijf te wapenen tegen plotse disrupties.
Case 1: Amazon-account opgeschort (vlak voor Black Friday)
Een van onze klanten kreeg vlak voor Black Friday een opschorting van hun Amazon-account in de VS. De oorzaak? Een btw-nummer dat Amazon plots niet langer aanvaardde, terwijl exact diezelfde info in andere regio’s wel geaccepteerd bleef.
Gevolg: de belangrijkste omzetweek van het jaar stond op het spel in een belangrijke regio.
“We kregen het net op tijd opgelost, maar het bevestigt waar we al jaren voor waarschuwen: als je afhankelijk bent van één platform ben je kwetsbaar.”
Marijn Van Daele, marketplace advertising specialist bij MJco
De klant in kwestie is ook actief in andere regio’s en op andere platformen, en heeft een eigen webshop. De back-up was er gelukkig. Was deze er niet geweest, had dit scenario desastreuze gevolgen kunnen hebben.
Sowieso had de tijdelijke sluiting een effect op de organische ranking. En we hebben gedurende die tijd niet kunnen verkopen: niet organisch, niet via advertenties. Daarom is een vangnet zo belangrijk. Of dat nu een eigen webshop is, een andere marketplace, een e-mail lijst, een fysiek verkooppunt enz.
Case 2: SEO-verkeer verdampt
Ook als je bijna volledig op organisch verkeer naar je webshop vertrouwt, kan het verkeer naar je webshop en de verkoop via je eigen online kanaal kelderen. Veel merken investeren – terecht – in organische zichtbaarheid via zoekmachines als Google en Bing. Nog steeds zijn die het startpunt voor zoektochten naar oplossingen en producten. Maar Google rijgt de laatste jaren de Core Updates aan elkaar waardoor sommige niche webshops – en ook grote merken – klappen krijgen op vlak van organische verkeer.
Daarnaast snoepen marketplaces zoals Amazon en Bol veel van de commercieel getinte zoekopdrachten af van de traditionele zoekmachines. Nu met AI overviews en productadviezen via ChatGPT bijvoorbeeld, verschuift het startpunt voor antwoorden op vragen opnieuw. Vooral bij niet-commerciële zoekintenties zien we antwoorden op de SERPs zonder doorklik naar de website/ webshop.
Case 3: Wegenwerken en dalende winkelverkoop
Het gebeurt wel in elke gemeente: grote infrastructuurwerken met grote omleidingen, circulatieplannen die drukke verkeerspunten ontlasten, of andere wegenwerken die voor minder passage in de buurt van fysieke winkelpunten zorgen… Het zijn dingen die gebeuren en impact kunnen hebben op je verkoop. Door meerdere verkooppunten te hebben, fysiek of digitaal, kan je de impact van zulke externe factoren op je totale winkelomzet verminderen.
“Omnichannel is pas krachtig als het systeem vóór ‘de crisis’ ook al werkt. Niet als je het in paniek moet optuigen.”
Jolien Van Daele, content specialist bij MJco
‘Gewoon’ omnichannel gaan dan?
Zie omnichannel niet aan als een quick win. Adviezen als “verkoop ook op Bol” of “zet snel een Amazon store op” ga je bij ons dan ook niet vinden. Zonder grondige analyse zijn zo’n uitspraken onverantwoord.
Daarom starten we elke samenwerking met een strategie die een antwoord geeft op vragen zoals:
- Waar komt je omzet vandaag vandaan? (en hoe kwetsbaar is die)
- Hoe schaalbaar is je voorraadbeheer? (denk bijvoorbeeld aan FBA)
- Hoe goed zijn je systemen geïntegreerd? (PIM, ERP enz.)
- Hoe afhankelijk ben je van derden? (denk aan logistiek of paid media)
Die inzichten bepalen of een extra kanaal zinvol is of net broodnodig. Zo kunnen we ook slim bepalen wanneer precies de investering in een nieuw verkoopkanaal moet gebeuren. Want een investering is het sowieso: in termen van human resources, financiële investeringen, tijd en energie.
Advertising als portie extra veerkracht
Wat MJco onderscheidt van andere marketplace agency’s in Vlaanderen, is dat we niet enkel alle expertise in huis hebben om je e-commerce plannen succesvol te maken. We zijn ook strategisch erg sterk. We bekijken risico’s en opportuniteiten, en spelen hier door onze kennis en ervaring op voorhand op in.
Enkele voorbeelden :
- Mix tussen opschalen en conversieoptimalisatie
- Optimaliseren voor branded en non-branded verkeer
- Diversificatie van campagnes per kanaal, productlijn en regio
- Focus op profit first, niet op pure ROAS
“Op zich kan iedereen met een beetje kennis van online advertenties, campagnes opzetten op Bol en Amazon. Dat is op zich geen kunst. Maar zeker op Amazon moet je strategisch denken en het platform kennen als je broekzak. Omdat we dat allemaal samengooien in MJco, werken we altijd duurzame partnerschappen met onze klanten uit. Enkel zo zien we dat we er allemaal in the end beter van worden.”
Marijn Van Daele
Wil je meer weten over onze visie op een omnichannel aanpak van je merk?
Luister dan naar de vierde aflevering van onze podcast Beyond the Cart. Je hoort Marijn en Jolien Van Daele verschillende voorbeelden geven, inzichten delen en quick wins vertellen.
Behoefte aan een merkstrategie die verder denkt dan het volgende kwartaal?
Bouw dan samen met ons aan de fundamenten van je e-commerce bedrijf en je solide toekomstplannen. Boek een kennismakingsgesprek met Marijn en zet de eerste stappen richting commercieel succes op marktplaatsen.
Enkel hier voor de freebies?
We snappen dat! Onze freebies zijn niet te versmaden 😉
- Beluister onze podcast Beyond the Cart
- Download ons gratis e-book ‘Verkopen op Amazon’
- Lees onze blogs via de Kennisbank op deze website
- Volg MJco op LinkedIn
Meer weten over Marketplaces? Start hier:
Automatiseren op marketplaces
Automatiseren op marketplaces.Heel veel conversaties in e-commerce gaan vandaag over AI en AI-tools en hoe je die kan inzetten in je online business. Het lijkt wel alsof menselijk hersenwerk weinig plek meer heeft. Niets is minder waar. Zeker op marketplaces (zoals...
Marketplaces en merkbeleving
Marketplaces,Amazon en Bol zijn het perfecte podium voor merkbeleving als je ze strategisch aanpakt. Want of je nu een designmerk bent of een duurzaam product verkoopt, marketplaces zijn vaak het eerste contactmoment van je doelgroep met je merk. “De meeste merken...
Beyond the Cart transcriptie aflevering 8
Beyond the Cart S1E8Luister via SpotifyJolien: Op het moment dat we deze podcastaflevering aan het opnemen zijn, is het bijna zomer, het is midden mei. Dat wil zeggen dat bedrijven zich aan het voorbereiden zijn op een vrij rustige periode. Werknemers die vakantie...

Win op Google en Amazon