Beyond the Cart S1E5

Transcript

Luister via Spotify of Apple Podcasts

Jolien:

 Deze aflevering gaat over onze Tech Stack, de software die wij hebben getest en gebruiken om de beste resultaten voor onze klanten neer te zetten. En ik zou dan ook van de gelegenheid willen gebruik maken eerst om een disclaimer in te zetten, want wij worden dus door geen enkele tool gesponsord, dat dat even duidelijk mag zijn. We spreken er wel over en dat doen we omdat we er heel enthousiast over zijn en ook omdat we ze dagelijks gebruiken. Het zijn die tools die voor ons en voor onze klanten de grootste meerwaarde hebben. En uiteindelijk zijn er zeker heel wat alternatieven op de markt, dat weten we. Maar we hebben natuurlijk ook niet met alles ervaring. Er zijn er gewoon zodanig veel. Die gaan we dus ook niet aan bod laten komen. We willen enkel vertellen over onze ervaring dat wij hebben met die tools en degene die we het meest intensief gebruiken en waar we ook het meeste kunnen over vertellen.

Hopelijk is dat duidelijk want dan is het nu tijd om naar de man te kijken aan de andere kant van de tafel, dat is Marijn, onze Marketplace Expert. Nogmaals van harte welkom, Marijn, in deze ondertussen vijfde aflevering van Beyond the Cart. Merci om terug met mij deze aflevering voor te bereiden. Ik ga geen tijd meer verliezen en u van eerste keer vragen wat jouw favoriete tools zijn als Marketplace specialist.

 

Marijn:

 Dag, Jolien. Ja, top van die disclaimer, die hadden inderdaad nodig, want wij worden -misschien voorlopig, je weet nooit wat er na deze podcast gebeurt -, maar we worden dus niet gesponsord door de software waarover we het hebben.

Als we dan kijken naar de tools die voor mij onmisbaar zijn om succes te boeken op marketplaces, dan heb ik een heel duidelijke top 3.

De eerste is een tool dat je marketplace gaat koppelen aan je interne systemen: je CRM pakket, je logistieke service, whatever. Dat zijn dan de zogenaamde integrators, waar je een hele grote poule van hebt. Je hebt Productflow, Channable, Channel Engine, Channel Advisor, Effect Connect en zo kan ik wel nog even doorgaan. Of het is een directe connectie met bijvoorbeeld WooCommerce of Shopify.

Het doel hier is heel simpel: je orders moeten automatisch verwerkt worden. Zeker als je zelf de verzending nog doet, dan wil je niet manueel alle verzendlabels gaan aanmaken of elke verkoop handmatig in je boekhouding gaan zetten. Door zo’n koppeling te gaan leggen en dat allemaal te automatiseren, ga je heel veel tijd besparen en ga je ook de menselijke fouten gaan voorkomen.

De tweede tool… Wie onze vorige aflevering beluisterde, weet misschien al wat er aan zit te komen, maar dat is een tool voor voorraadplanning. Het is superbelangrijk om, zeker op Amazon, om in stock te blijven. Zodra je out of stock bent, verlies je zichtbaarheid, verlies je potentiële conversies, inkomsten, verlies je ranking. En dan is dat een slippery slope. Zelf werk ik daar het liefst mee met Flieber. Het is een voorraadvoorspelling en planningstool. Maar daar zijn ook alternatieven voor. Sommige bedrijven gaan hun eigen tool bouwen. Ik heb ook al van SlimStock positieve geluiden gehoord. Ik heb die zelf nog niet gebruikt. Maar wat je ook kiest, zonder een goed voorraadbeheer groei je niet duurzaam of gaat het ergens wel fout lopen. Dus voor mij een onmisbare tool.

En een derde, misschien een beetje mijn persoonlijke aanvoelen ook, maar advertising automation tool. Ik zou niet meer zonder… Kunnen is een groot woord maar eigenlijk niet meer willen werken. Het gaat hier niet om alles op automatisch piloot te zetten en de AI hun werk te laten doen. Maar het gaat wel over het inzetten van slimme regels die je kunnen gaan helpen om sneller te gaan reageren op markttrends of op performance van bepaalde advertentiecampagnes, om die beter onder controle te houden. Denk aan automatische biedingsaanpassingen, bid adjustments, op basis van de prestatie van een specifiek target binnen een bepaalde campagne. Wij zelf gaan daar Intentwise voor gebruiken, omdat het fijne aan die tool is dat je die automatisering ook gaat combineren met heel kwalitatieve data-analyse en ook mooie dashboards, waardoor je ook een fijne interface hebt om te gebruiken en waardoor je ook data hebt om beter bij te kunnen sturen.

Naast deze drie ga je als bedrijf nog heel veel tools gebruiken. Misschien heb je wel een wachtwoordmanager, projectmanagement software als Asana of dergelijke. Iedereen zal een goede mailclient gebruiken, of dat dan je Outlook of Google mail is.

Maar de drie die we net besproken hebben, dat zijn volgens mij echt wel de drie die de ruggengraat vormen van e-commerce brands die hun marktplaatsstrategie willen omzetten in resultaten.

 

Jolien:

 Voor die laatste, die automation tool, weet ik nog dat hij, voordat je daarmee begonnen bent, heel veel verschillende opties hebt getest. Want er zijn ook wel verschillende aanbieders en heel veel zijn ook echt wel goed. Maar het gaat natuurlijk ook om welke tool dat best bij je werkwijze past. Dus hoe gebruiksvriendelijk bijvoorbeeld dat je die vindt. Wij hebben dan uiteindelijk de knoop doorgehakt en voor Intentwise gekozen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de alternatieven daarom veel slechter waren, maar ze sloten eigenlijk minder aan bij onze werkwijze. Gelukkig zijn er ook veel softwareleveranciers die dan een gratis demo of een proefperiode aanbieden, zodat je die tests wel kan doen. Dat maakt het wel gemakkelijker om die keuze te maken. Want automation, je hebt het daarnet gezegd, ik kan misschien wel zonder, maar ik wil het niet meer. Het is dan ook heel belangrijk om kort op die bal te spelen en bijvoorbeeld ad waste te voorkomen door die automations die je hebt ingezet. Maar ook automatische orderverwerking is een enorme timesaver. Welke problemen of welke uitdagingen zie jij bijvoorbeeld vaak voorkomen bij verkopers die nog die automatische orderverwerking hebben opgezet?

 

Marijn:

 De grootste uitdaging ligt in het manueel verwerken van orders. Dat is allemaal oké en dat is haalbaar als dat bij kleine, beperkte hoeveelheden is en dat je een aantal pakjes moet maken per week om daar dan een verzendlabel voor aan te maken in een bepaalde softwareomgeving of op de website van Bpost, dat label dan op de doos te plakken en het pakketje naar de post te brengen.

Maar een keer dat je gaat groeien naar een paar honderd of duizend verkopen per week, dan is dat niet meer manueel vol te houden om dat te doen. Tenzij dat dat iets is waarvan je zegt: ik wil daar echt fulltime mee bezig zijn. Dus je spaart daar heel veel werk mee uit. En ik heb het daarnet ook al gezegd: je verkleint die kans op menselijke fouten die onvermijdelijk voorkomen uit de vele manuele bewerkingen die je moet gaan doen.

 

Jolien:

 Ja, zo’n tools kunnen natuurlijk ook veel meer dan enkel je logistiek koppelen aan je platformen. Zijn er nog manieren waarop je ze inzet?

 

Marijn:

 Ja, je kunt die voor verschillende zaken gaan gebruiken. Bijvoorbeeld een automatische push van je content naar die platformen. Het voordeel is dan dat je in één portaal je titel of je bullet points of je product description gaat gaan aanpassen en dat dat dan naar alle gekoppelde kanalen gaat sturen. Als je aan Nederlandstalige teksten denkt, dan kun je die in je platform gaan aanpassen en gaan die direct doorgestuurd worden naar Bol.com, naar een Amazon NL en ook België. Dus je moet dat dan niet in al die platformen apart opnieuw gaan opladen, maar gewoon in één platform en het wordt dan gepusht.

Dat is zeer interessant als je heel veel artikelen hebt. Wat dat wel is, is dat het heel belangrijk is dat die link tussen je ERP-systeem, je PIM-systeem, whatever dat het mee gekoppeld is, en die connector, dat dat wel correct wordt opgezet, dat al die functionaliteiten heel goed werken, dat dat uitgebreid getest wordt. Want ik heb al cases gezien waar dat nieuwe producten vanuit het ERP-systeem niet gepusht werden naar de connector, dus ook niet naar de marketplaces. Dus ja, je product wordt niet aangemaakt, er zit geen stock aan, dus je kunt die ook niet gaan verkopen. Maar ook cases waarbij dat de variaties niet aangemaakt worden, of zelfs – en dat was een heel extreem geval – maar een tool die slecht functioneerde, die gewoon de volledige catalogus uit Amazon verwijderd had. Dus ja, je ging naar je Seller Central en er zat geen enkel product meer in. Natuurlijk kun je dan ook niets meer verkopen.

En dat zijn maar enkele voorbeelden van problemen die ik al gezien heb in de praktijk. Die kunnen voortkomen uit het niet perfect gaan opzetten van die connectie en dat niet uitvoerig genoeg gaan testen.

Er zijn ook altijd nieuwigheden op die tools. Bij de Webwinkel Vakdagen van begin april… Ik heb even gaan praten met de mensen van Productflow. Ze gaan elk moment – ze zeiden dat het voor in april was, dus ik kijk ernaar uit – gaan ze een AI toepassing gaan lanceren. En die ga je dan in staat stellen om de tool diepgaande analyses te gaan vragen maar in mensentaal. Dus je gaat geen specifieke queries moeten ingeven, maar je gaat gewoon, hoe je het tegen je CMO bijvoorbeeld zou zeggen, op die manier ga je tegen de tool kunnen spreken. Het is nog maar net of nog niet gelanceerd dus ik heb het nog niet kunnen testen, maar dergelijke extra functionaliteiten… Dat zijn zeker zaken die meerwaarde kunnen bieden voor Amazon-verkopers. En als het gelanceerd is en we hebben het getest, dan zullen we er zeker en vast wel iets over zeggen op een volgende aflevering van de podcast of op onze socials of dergelijke.

 

Jolien:

 Ja, die Webwinkel Vakdagen, dat was wel een walhalla voor u. Voor al die nieuwe snufjes te zien en daarover te praten met de leveranciers. We hebben daar trouwens een kort verslagje van gepost op LinkedIn voor de geïnteresseerden. Ik denk dat die ondertussen ook op Instagram staat. En op Facebook.

Een heel groot deel van die Webwinkel Vakdagen ging dit jaar ook over AI. Dat is redelijk logisch want momenteel is dat alles wat de klok slaat LLMs en AI. Het inzetten van die automation. Het is iets wat enorm veel voordelen kan bieden voor de manier waarop e-commerce brands eigenlijk in de toekomst gaan werken. En ook de snelheid waarmee ze gaan kunnen schalen natuurlijk. En daarbij mogen we zeker niet vergeten dat die human touch natuurlijk heel belangrijk blijft. Al is het maar om je overzicht te behouden. Bijvoorbeeld over je stock. Altijd beter om ook een keer effectief fysiek na te gaan, dat alles er zeker nog is. En niet altijd 100% op de automations te vertrouwen.

Daarvoor vond jij Flieber erg goed. Als ik me goed herinner van daarnet wat je gezegd hebt. Kun je daar iets meer over vertellen, wat Flieber juist doet?

 

Marijn:

 Ja, Flieber gaat helpen om je voorraad slimmer te plannen. En dat doen ze door vraagvoorspellingen te gaan combineren met supply chain data. Dus eigenlijk gaat die software gaan kijken naar jouw historische verkoopgegevens, maar ook seizoenspatronen, gaan ze ook de salestrends meenemen, en zo gaan ze berekenen hoeveel voorraad je zowel op korte als op middellange als op lange termijn nodig gaat hebben. Dus ook wanneer je gaat moeten bijbestellen.

En de sterkte van Flieber is dat ze met elk stukje van, ja, van de ketting rekening gaan houden. Ze gaan rekening houden met levertermijnen, de productiecyclus en hoe lang dat die duurt. Maar je kunt daar ook perfect inzetten hoe lang een inboundzending gaat duren. Want Amazon gaat ook niet op 1, 2, 3 al je stock direct gaan inklaren.

Dat zijn niet altijd de… Doordat je dit kunt ingeven, ga je niet de standaard voorspellingen krijgen, maar ga je echt wel een realistisch voorstel krijgen en ga je ook een actiegericht plan krijgen dat, zoals ik zei, met de volledige logistieke keten rekening gaat houden. Het doel is heel duidelijk, dat is out-of-stocks vermijden. Maar daarnaast ook gaan proberen om overstocks te gaan voorkomen en op die manier de winst op marketplaces zoals Amazon te gaan maximaliseren.

 

Jolien:

 Ik zou bijna zeggen, hallo kroket, wetende hoe streng Amazon is als het over die stock gaat. We hebben het in de vorige afleveringen zeker al genoeg gezegd. Ze zijn zeker niet vergevingsgezind als je out of stock gaat of dreigt te gaan. Op die momenten is zo’n tool echt wel zijn geld waard. De drie argumenten die jij net aanhaalde zijn cruciaal voor een duurzame groei op Amazon. En ik snap helemaal dat je helemaal enthousiast bent over Flieber. En stel ik ben een startend verkoper op Amazon en ik wil het meteen goed aanpakken: hoe zet ik dan een tool gelijk Flieber correct op?

 

Marijn:

 Ja, het is een beetje mijn mantra aan het worden, maar alles begint bij correcte data. Weten hoe lang je productie duurt. Je geeft een productieorder in. Hoe lang duurt dat tegen dat al je units geproduceerd zijn? Dan moet je ook gaan weten: hoe lang het duurt om het te transporteren van de productiesite naar het magazijn. En dan ook gaan denken van, oké hoeveel buffer wil ik gaan inbouwen? Want het kan altijd een keer zijn dat de boot waarmee het gaat iets trager gaat dan ingeschat. Of dat de haven waar het moet uitgeladen worden, dat die net de dag dat jij toekomt een staking hebben bijvoorbeeld. Het zou zomaar kunnen in België. Dus dat zijn allemaal wel zaken die je moet gaan meegeven. En dat zijn de parameters waarmee Flieber dan kan gaan beginnen rekenen. Dus dat is het eerste stukje.

Het tweede stukje is ook, je moet wel een zo correct mogelijke forecasting gaan doen. Je kunt daar ook gaan kiezen voor AI-gestuurde voorspellingen. Of je kunt je eigen forecasting gaan ingeven. En ook hier weer, hoe nauwkeuriger dat je de data ingeeft op voorhand, hoe betrouwbaarder je output gaat zijn.

En een keer dat die basis goed zit, dat je alle data hebt ingegeven, dan gaat de software je visuele signalen geven. Bijvoorbeeld wanneer je je stock moet verplaatsen van een 3PL-warehouse naar een Amazon FBA-warehouse omdat je voorraad daar bijna op raakt. Of wanneer je 3PL moet gaan aangevuld worden om je toekomstige replenishments van de Amazon FC’s te gaan uitvoeren.

Flieber gaat ook gaan berekenen hoeveel voorraad dat je per FBA-land moet gaan sturen, of hoeveel units dat je in een bepaald moment opnieuw moet gaan laten produceren. En dat is echt, ja, cruciaal want als je je voorraad verkeerd plant, dan ben je misschien wel zonder het te beseffen je groei heel hard aan het afremmen.

 

Jolien:

 Ik kan er eigenlijk maar één conclusie uittrekken en dat is eigenlijk de conclusie dat ik in elke aflevering trek en tot in de treure herhaal en dat is: uw voorbereiding is cruciaal als je beslist om met marketplaces te werken. De keuze van je tools is zeker een deel van die voorbereidingen van je strategie. En tools zoals Flieber, zoals je daarnet hebt uitgelegd, zijn fantastisch. Maar ze hangen natuurlijk af van de data. Dat heb je daarnet ook al gezegd. Dat is beetje een mantra aan het worden. En gelijk heb je. De data die je hebt verzameld en de forecasts die je hebt voorbereid, hoe betrouwbaarder die zijn, hoe betrouwbaarder dan ook de output van Flieber zal zijn.

Dat brengt mij dan ook naar de derde tool, waar ik nog even op zou willen doorvragen en dat is die Advertising Automation. We hebben het al kort gehad over Intentwise, maar we kunnen er eigenlijk uren over hebben. Het kan enorm veel, het is super krachtig. Welke voordelen heeft Intentwise voor ons en voor onze klanten? Zou dat kort kunnen toelichten?

 

Marijn:

 Intentwise gaat eigenlijk gaan helpen om Amazon advertenties slimmer en efficiënter te gaan beheren. Daar komt het eigenlijk op neer en je doet dat door bepaalde automatische regels in te gaan zetten die voor biedingen en voor budgetten kunnen ingezet worden. En je krijgt daar ook nog een luikje inzichten in keywords of search terms.

Dat zorgt er eigenlijk voor dat je veel sneller kunt gaan reageren en dat je ook niet alles handmatig op moet gaan volgen. Want de tool die gaat 24-7 de data gaan analyseren, gaat continu aanbevelingen geven om campagnes te optimaliseren. En je krijgt ook een uitgebreid dashboard, een aantal rapporten die je kunt gaan gebruiken en die gaan je allemaal gaan ondersteunen om je om je advertising performance beter te gaan maken en om bijvoorbeeld ook je advertentiebudgetten beter te gaan sturen. En zo gaat Intentwise automatisering gaan combineren met insights, wat voor tijdswinst zorgt en dat er ook nog voor zorgt dat je advertentiecampagnes het beter doen.

 

Jolien:

 Je hebt nu al een paar keer het woord regels laten vallen. Ik weet niet of iedereen die naar onze podcast luistert precies weet wat je daarmee bedoelt. Kun je een paar voorbeelden geven van die regels?

 

Marijn:

 Ja, zeker. Ik zal drie voorbeelden geven, want dat zijn eigenlijk drie automation rules die ik vaak opzet voor de campagnes en die zijn vooral gefocust op biedingen, op budgetten en op dayparting.

Ik ga beginnen met het begin, de bid adjustments, en dat is eigenlijk het grootste stuk manueel werk dat je kunt gaan laten automatiseren. Eigenlijk ga ik daar gaan zeggen aan Intentwise: verhoog de biedingen als de ACoS laag is, verlaag de biedingen als de ACoS te hoog is. Dat is eigenlijk heel simplistisch gezegd. En dan, hetgeen dat je doet, is de goed presterende targets zoekwoorden, of product targets, die gaan meer zichtbaarheid gaan krijgen. De targets die slechter presteren, die gaan nu minder geld gaan kosten. Dus je hebt minder ad-waste.

Hetzelfde principe geldt eigenlijk voor budgetregels. Het tweede voorbeeld. Dan ben je niet meer naar targets aan het kijken, maar naar campagnes zelf gaan kijken. En als je een campagne hebt met een sterke ACoS, dan kun je zeggen: oké geef die extra budget. Langs andere kant, als die ACoS van een bepaalde campagne te hoog wordt, dan kun je daar ook weer die trigger gaan geven om het budget te gaan verlagen. En dan ga je eigenlijk het budget terug gaan insnoeren. En zo kun je je advertentieuitgaven altijd gaan gelijk leggen met de manier waarop je je campagne doelstellingen ingeeft. Dan blijven die eigenlijk altijd op dezelfde lijn liggen.

Het derde voorbeeld, de dayparting, is iets technischer, maar wel een heel krachtig stuk. Dit werkt ook heel goed, omdat Intentwise die data ook zichtbaar maakt. Waar komt dayparting op neer? Je gaat eigenlijk je biedingen gaan laten stijgen of dalen op bepaalde uren van de dag of dagen van de week, op basis van de performance van die bepaalde uren of dagen van de week. Stel dat je duidelijk merkt dat tussen vijf en acht s’avonds op weekdagen dat dan je conversies echt pieken, dan wil je natuurlijk dat je daar meer zichtbaarheid hebt. Dus dan ga je daar je biedingen gaan verhogen. En stel dat je merkt dat je op zondag tussen twee en vijf heel veel clicks verzamelt maar dat er eigenlijk nooit verkopen uitkomen, dan zou je kunnen gaan opteren om daar de biedingen te verlagen, om zo je advertentiebudgetten slimmer in te gaan zetten op de momenten die er echt toe doen en die conversies gaan triggeren.

De kunst zit er dan in om die regels en die automations zo in te gaan zetten zodat ze de klanten maximaal gaan helpen om de doelen die ze voor een bepaalde campagne hebben ook te gaan bereiken. En elke automatisatie moet daarom ook afgestemd zijn op wat je wilt realiseren. Is dat meer winst, is dat meer volume, is dat betere zichtbaarheid? Ja, daar moet je je regels op aan gaan passen. Dus elke klant van ons heeft eigenlijk per land op Amazon een eigen ruleset, en die kun je eigenlijk niet één op één gaan kopiëren tussen de verschillende accounts of zelfs tussen de verschillende landen binnen dezelfde account.

Dus ja, het is zeker niet dat Intentwise al het werk uit handen gaat nemen, maar het is eigenlijk zoals bij alle AI tools of automation tools, het gaat om de kwaliteit van de input die je geeft, want die gaan de resultaten gaan bepalen die eruit komen. En daar komt dan mijn kennis van advertisingcampagnes op Amazon wel heel goed van pas. Omdat je weet welke triggers dat er belangrijk zijn, welke datapunten dat je moet gaan bekijken. En zo kun je vaak al gaan voorspellen wat de impact van bepaalde veranderingen gaat zijn.

 

Jolien: 

 Ja, toen ik naar u aan het luisteren was en hoorde wat die Intentwise allemaal kon, ging ik bijna zeggen van ja, zometeen hebben uw klanten u niet meer nodig. Maar dan heb je heel veel input gegeven op het einde nog van hoe jouw human touch er toch wel heel erg toe doet. Heb je er eigenlijk een idee van hoe vaak dat het nog nodig is om manueel in te grijpen bij campagnes waar automatisaties op zitten? En waar ligt voor u eigenlijk de grens tussen automatiseren en controleren?

 

Marijn

 Ja, het is zeker niet zo dat omdat je iets automatiseert dat je het helemaal los kunt laten, dat je niet meer naar moet kijken. Wij gaan nog altijd de campagnes gaan checken om te zien dat de performance goed zit. En ook de regels die bekijken wij wel op regelmatige basis om te zien dat ze effectief wel doen wat ze moeten doen. En als ze dat niet doen, dan moeten we die ook wel wat gaan bijsturen. De kracht van automatisatie zit vooral in het wegnemen van repetitief werk en ook in het veel sneller kunnen uitvoeren van bepaalde repetitieve taken. Zo’n tool werkt 24-7, de mensen die dat kunnen, die zou ik graag ook tegenkomen. Maar de strategische beslissingen, die moeten wel nog altijd door een persoon genomen worden. Intentwise weet niet wat het doel van een bepaalde campagne voor onze klanten is. Dus voor mij ligt de grens daar. Laat de tool het uitvoerende werk doen, maar blijf zelf wel de richting bepalen. Zo ga je eigenlijk het beste van… the best of both worlds gaan hebben, en ga je enerzijds de controle behouden maar ga je langs andere kant ook ongelooflijk veel tijd gaan winnen.

 

Jolien:

 We hebben het nu vrij uitgebreid gehad over je top 3 van tools, maar ik weet dat je bijvoorbeeld ook met Helium 10 en Sellerboard werkt. Waarvoor gebruik je die bijvoorbeeld?

 

Marijn

 Ja, Sellerboard is een zeer goede tool voor dashboarding en dat maakt mijn leven heel veel gemakkelijker want met een paar klikken kun je eigenlijk gaan kijken hoe dat de performance van de account algemeen loopt. Je kunt daar sales gaan bekijken, maar je kunt ook de TACoS gaan bekijken, de retours en dergelijke. Dus alle data wordt daar heel visueel weergegeven, maar in principe kun je dat ook met een Excel doen. Het voordeel van Sellerboard is dat het heel handig is en het bespaart u veel tijd, maar het is geen voorwaarde om succesvol te verkopen op marktplaatsen, als je het mij vraagt.

 

Jolien

 Ik denk ook dat Helium 10 een enorme meerwaarde heeft, maar misschien niet echt een must. Maar ik weet bijvoorbeeld wel van jou dat voor keyword research en productonderzoek te doen, dat dat wel een tool is… dat het goed is dat je dat in je Zwitsers zakmes hebt zitten, als ik het zo mag zeggen.

 

Marijn

 Ja, zeker. Het is een heel kwalitatieve tool en je kunt er heel veel zaken mee. En voor keyword research en productonderzoek is het ergens een must-have, maar langs de andere kant heb je daar ook gratis alternatieven of alternatieven binnen de platformen zelf. De alternatieven zijn dan misschien iets minder uitgebreid of iets minder betrouwbaar of hebben een iets andere insteek dan Helium 10. Maar zoals je zei, voor keyword research en productonderzoek ga ik altijd Cerebro en Magnet gaan gebruiken omdat dat gewoon heel krachtige en heel betrouwbare tools zijn.

 

Jolien:

 Over die laatste heb ik je nog niet zo heel vaak horen spreken, dus ik ken die ook niet zo heel goed. Wat doen die precies?

 

Marijn

 Het zijn tools die je gebruikt voor product research en keyword research, maar het zijn twee deeltjes ervan. Cerebro is eigenlijk een reverse ASIN tool. Je gaat een ASIN gaan plakken en je krijgt daar dan de zoekwoorden waarop dat product rankt te zien. Samen met de zoekvolumes, de aantal producten die erop adverteren. Je krijgt zelfs te zien hoeveel sales je nodig hebt binnen een bepaalde periode om op page 1 te ranken. Dus dat is heel krachtig om je concurrentie te gaan analyseren.

In Magnet dan, daar ga je een zoekterm gaan ingeven en zoals een magneet gaat hij dan alle relevante zoektermen samen gaan trekken. En dan krijg een overzicht van alle relevante zoekwoorden en gerelateerde zoektermen die belangrijk zijn voor het algoritme.

En met beide tools samen ga je eigenlijk een complete keywordlijst gaan opmaken die je daarna dan kunt gaan verwerken in je content.

 

Jolien

 Heel helder, dankuwel. Zijn er nog andere alternatieven die je de moeite vindt?

 

Marijn

 Ja, zeker voor keyword research heb je er een aantal. Jungle Scout is waarschijnlijk het meest bekende alternatief voor Helium 10. Heel sterk in productonderzoek maar iets beperkter in SEO-opties. Je hebt ook nog AMZ-scout. Budgetvriendelijk en voor starters is dat misschien wel een interessantere piste. Langs andere kant heb je ook nog Datadive, een tool waar ik heel goede dingen over hoor, zelf nog niet gebruikt voor alle duidelijkheid. Daar kun je nog diepere analyses gaan doen dan met Helium 10. En dat is dan wel al een tool voor vergevorderde Amazon sellers. Maar dat kan ideaal zijn als je al met Helium 10 werkt, daar alle opties al gebruikt hebt, en dat je toch nog wat dieper in bepaalde datasets wil gaan duiken.

 

Jolien

 Even ter verduidelijking: die voorgaande tools die je net hebt uitgelegd die focussen eigenlijk volledig op Amazon. Bestaan er ook zo tools voor Bol.com?

 

Marijn

 Ja, Bol.com heeft ook een aantal tools. Sommige die we al besproken hebben, die werken ook voor Bol. Bijvoorbeeld Flieber kan perfect voor Bol ook ingezet worden. Het heeft misschien wel nog een tussenstukje qua connectie hebben.

Voor de andere tools: die bestaan, maar die zijn niet op hetzelfde niveau als dat die voor Amazon zijn. We hebben bijvoorbeeld wel tools die verkoopdata verzamelen, maar vaak gaan die pas werken als een andere gebruiker van die tool een bepaald product al getriggerd heeft. Als een bepaald product nog nooit door iemand die de tool gebruikt aangegeven is van, hou de salesdata hiervan bij, dan is de kans heel groot dat je die salesdata niet gaat zien. Zoekvolumes vind je wel terug, maar daar heb je ook niet echt een tool voor nodig, want die zijn vrij eenvoudig te consulteren in het Bol partnerplatform. Dus als je zuiver naar zoekvolumes wil kijken, heb je eigenlijk geen tool nodig, want het partnerplatform geeft die ook weer. En als je wil verkopen op Bol, zit die daar toch al, dus is dat eigenlijk een ideaal startpunt.

 

Jolien

 Misschien toch nog een oproep aan de software-developers, moesten die aan het luisteren zijn, dat er zeker nog opportuniteiten liggen in de tools, specifiek voor Bol dan. Ik denk dat we momenteel toch wel al een enorm arsenaal aan tools hebben behandeld, maar we zijn daarnet misschien iets te snel door dashboarding te gaan. Je zei bijvoorbeeld dat je met Sellerboard werkt, dat dat geen must was, maar wel een heel handige tool. Wil je voordat we afsluiten toch nog even uitleggen waarom je graag met Sellerboard werkt?

 

Marijn

 Ja, zeker. Zoals ik daarnet ook zei, je kunt alles perfect met een Excel gaan opvolgen. Alleen kruipt daar wel wat werk in. En als je dat vergelijkt met Sellerboard, dat is eigenlijk een plug-and-play dashboard voor Amazon. Dat is een API-koppeling. Je geeft je verkoop-ID in en die gaat direct gaan koppelen met je Amazon Store. En dan zie je in één oogopslag hoeveel je verkocht hebt, wat je advertentiekosten waren en ook je winst per product of zelfs per marketplace.

Als je daar je cost of goods sold heel goed gaat invoeren, dan krijg je ook een heel realistisch beeld van wat je effectieve winst is. Zeker omdat de kostenstructuur bij Amazon vrij complex is, is zo’n tool die je dat overzicht geeft wel… Ja, goud waard eigenlijk.

Je kunt er daarnaast ook heel eenvoudig e-mailcampagnes mee opzetten om bijvoorbeeld een follow-up mail in te zetten om zo reviews te gaan verzamelen. Dat is een leuk extraatje. Daarvoor zou ik het zeker niet gaan aanschaffen. Maar ja, het is nice to have.

 

Jolien

 En wie de vorige aflevering heeft beluisterd die weet ongetwijfeld nog hoe belangrijk het is om die reviews te verzamelen en meer grip te krijgen op je klantdata. Dus Marijn, merci. Ik vond het heel interessant om te horen met welke tools jij werkt dat MJco werkt en ook waarom. We gaan zeker alle linkjes en namen droppen in de show notes en op onze website www.mjco.be zetten zodat je ook de nodige info hebt en kan doorklikken naar de verschillende tools voor meer informatie. Mochten er luisteraars zijn die vragen hebben over jouw tech stack dan kunnen ze je vinden via marijn@mjco.be of via LinkedIn. Ik ga je contactgegevens voor het zekerste ook nog in show notes zetten zodat die eveneens makkelijk terug te vinden zijn.

Dat was het voor deze aflevering. Iets shorter, maar zeker des te sweeter dan de vorige afleveringen. De volgende keer gaan we dieper ingaan op advertentiecampagnes op marketplaces. Want de vraag rijst heel vaak van “kan je ook succes boeken zonder advertenties op marketplaces of kan je niet anders dan adverteren om te verkopen?” Dus dat antwoord, dat heb je nog te goed in de volgende aflevering van Beyond the Cart.

IMG 2717 scaled

Marijn Van Daele
Marketplace Specialist en podcast host

marijn@mjco.be

2021 01 16 16 3

Jolien Van Daele
Copywriter en podcast host

jolien@mjco.be

Hulp nodig om je marketplace strategie op punt te zetten?

Wij helpen je je doelstellingen bereiken. Boek een kennismakingsgesprek en leg ons je vragen voor!

BtC S1E6 – advertenties op marktplaatsen

Beyond the Cart S1E6Luister via SpotifyJolien:   Marketplaces en advertenties, ze lijken wel onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar is dat wel het geval? Geen betere persoon om naar de ins en outs van marketplace advertenties te vragen dan onze eigenste marketplace...

Lees meer
Nichemarktplaatsen als alternatief voor Amazon en Bol?

Nichemarktplaatsen als alternatief voor Amazon en Bol?

Niche-marktplaatsen:Wanneer merkeigenaars denken aan verkopen op marketplaces, denken de meesten automatisch aan Amazon en Bol. Logisch, het zijn nu eenmaal de grootste spelers op de markt. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook altijd de beste keuze zijn voor jouw merk....

Lees meer
De juiste marketplace kiezen voor je product

De juiste marketplace kiezen voor je product

Zo kies je de juiste marktplaats voor jouw merkHet lijkt een simpele vraag: “Op welke marktplaats zou ik gaan verkopen?” Maar er schuilt een belangrijke strategische oefening achter. Een die bepaalt of je merk zal groeien of niet. Onze marketplace-specialist, Marijn...

Lees meer