Jolien:
Op het moment dat we deze podcastaflevering aan het opnemen zijn, is het bijna zomer, het is midden mei. Dat wil zeggen dat bedrijven zich aan het voorbereiden zijn op een vrij rustige periode. Werknemers die vakantie nemen, in sommige sectoren is er zelfs een collectieve sluiting. In fashion is juli normaal gezien wel een vrij drukke maand met de zomersolden, maar verder is het in de meeste sectoren eigenlijk vrij rustig.
Een moment om als e-commerce ondernemer ook even bij te tanken of is het eigenlijk net een periode om te experimenteren? Dat is een vraag die ik graag voorleg aan onze marketplace en e-commerce specialist Marijn van Daele. Marijn, is de zomer voor jou traditioneel een seizoen om nieuwe kanalen uit te testen?
Marijn:
Ja, zeker en vast. De zomer is een ideaal moment om een nieuwe marketplace of een nieuw verkoopkanaal uit te gaan testen. Behalve dan voor de typische zomerproducten -het zwembad, speelgoed of benodigdheden om ijsjes te gaan maken- behalve dergelijke categorieën gaan eigenlijk bijna alle producten minder gaan verkopen. Dat is vooral door de verlaagde activiteit op de marketplaces zelf. Buiten Prime Day in juli is er sowieso minder animo op Amazon. En gelijk dat je ook aangaf in de intro, in België, zeker in België, vertraagt het tempo in het bedrijfsleven. Mensen gaan op vakantie, nieuwe campagnes worden in september gelanceerd, of eind augustus. Daardoor is er meer ademruimte om te experimenteren. En die kalmere context zorgt ervoor dat je dingen kunt uitproberen zonder te veel tijdsdruk.
Bijvoorbeeld voor een nieuwe marketplace kun je het onboardingsproces kalm gaan doorlopen. Je hebt tijd om je listings en je content te optimaliseren. Je kunt wat advertenties of logistieke opties gaan uittesten. En tegen de tijd dat het moneytime is, het belangrijkste kwartaal van het jaar, Q4, dan heb je niet enkel de ervaring opgebouwd maar dan weet je ondertussen ook of het een kanaal is waar je klaar voor bent om op te gaan schalen op het moment dat het er echt toe doet.
Jolien:
Dus als het van u afhangt wordt de zomer van 2025 er een om te experimenteren, op marketplaces dan toch. Nieuwe kanalen uit te testen tijdens de zomer: check! Maar is het ook zinvol om nieuwe producten te lanceren in de zomer? Of wacht je daar toch beter voor tot na de zomer?
Marijn:
Nee, het kan zeker zinvol zijn om in de zomer al nieuwe producten te gaan lanceren. De verkooprotatie op marketplaces ligt dan lager. Enerzijds heb je minder stock nodig om te starten en dat zorgt voor een lager financieel risico. Anderzijds is het ook makkelijker om te gaan ranken omdat ook je concurrenten lagere sales draaien. Stel dat je daar dan met een lagere prijs gaat lanceren om snelle reviews en conversies te triggeren, dan ga je ook sneller gaan ranken en kun je met een hogere ranking in Q4 aan je gewenst prijsniveau gaan verkopen.
Daarnaast geeft zo’n vroege lancering ook de kans om fouten in content, in forecasting, maar ook het logistieke gedeelte… Je hebt dan nog tijd om die te gaan corrigeren. Tegen dat het drukke najaar, we zeggen het heel vaak, tegen dat Q4 er is, dat je product er veel sterker voor gaan staan, zowel qua zichtbaarheid, maar ook als stabiliteit en in performance.
Wel moet je je rekening houden met het productieproces. Stel dat je in de zomer gaat lanceren en het product een voltreffer wordt, kun je dan tegen Q4 ook tijdig voldoende stock produceren? Of kun je van in het begin al grotere hoeveelheden gaan bestellen. Dus het beste is om juni als start van het zomerseizoen te zien en niet per se te wachten tot juli, omdat je dan nog een maand extra hebt om te lanceren richting Q4.
Jolien:
Ja, opnieuw raak je dat belang van voorraad en voorraadbeheer aan. We hebben het echt al vele keren gezegd in Beyond the Cart: Amazon vergeeft je niet als je out of stock gaat. Het kost heel veel tijd, heel veel energie om er daarna terug bovenop te komen. Soms is het zelfs niet mogelijk om terug het niveau van ervoor te bereiken. Je wordt echt afgestraft als je out of stock gaat op Amazon.
Tools zoals Flieber, ook heel uitvoerig besproken in de aflevering over onze tech stack. Ik denk dat dat de vijfde aflevering was. Met Flieber kunnen we bijvoorbeeld heel nauwkeurige forecastings maken, wat wel voor voorraadbeheer heel handig kan zijn. Maar natuurlijk moet je je data op orde hebben, want goede input is goede output, maar slechte input is slechte output. Dus ja, hoe pak je voorraadbeheer dan in die rustige zomermaanden het beste aan?
Marijn:
Ja, het is ook weer het ideale moment ervoor. Zoals we het in de eerste aflevering van de podcastreeks ook gezegd hebben: om een goed Q4 te hebben, is je voorraadstrategie en de voorbereiding daarvan… Dat is gewoon de basis. Als je al even bezig bent op marketplaces, is het een goed begin om een grondige analyse te maken van je vorige Q4 verkoopdata. Je kunt gaan kijken welke producten goed liepen, waar je te snel zonder voorraad zat, welke items op stock bleven liggen. En op basis daarvan kun je dan gaan bepalen welke producten je opnieuw gaat gaan inkopen, in welke volumes dat je dat doet, en wanneer je die best gaat leveren zowel in je eigen warehouse als in de Amazon Fulfillment Centra.
Waar je ook rekening mee moet gaan houden is dat het, ja, mogelijk is er een langere productietijd of zijn er transportvertragingen in het najaar. Daarom, zorg dat je in juli of ten laatste augustus al bestellingen kunt plaatsen of tenminste de afspraken al kunt vastleggen.
En als je FBA gebruikt, ook gaan nadenken over je leveringsstrategie. Want wat ga je wanneer gaan aanleveren bij de Amazon warehouses en in welke hoeveelheden? Dat zijn heel belangrijke vragen om je Q4 succesvol te kunnen gaan afronden. Want enerzijds moet je ervoor zorgen dat je altijd in voorraad bent en dat er altijd wel beweging in blijft. Want anders blijft het maar in storage fees terugkomen. En anderzijds moet je ook rekening houden dat je inbound gewijs langere leadtimes hebt in Q4. Amazon moet meer stock verwerken in het najaar. En tijdens die piekperiodes zijn ze vooral bezig om de pakjes bij de eindconsument te krijgen. Want dat blijft wel het allerbelangrijkste, dat de eindconsument tevreden is met de levertermijn. En als er gezegd wordt twee dagen, dat Amazon die twee dagen ook haalt. Dus daar moet je ook rekening mee houden. En met al die zaken samen moet je het optimale punt vinden om stock-outs te vermijden en ook niet te hoge opslagkosten te gaan hebben.
Jolien:
Ik vond dat we in aflevering 1 van Beyond the Cart wel heel duidelijk hebben gebracht dat die zomer een ideale periode is om die drukte van Q4 te gaan voorbereiden. Die voorbereiding: cruciaal. Bijvoorbeeld door te anticiperen op de Was price. We hebben het er in de vorige aflevering ook nog een keer over gehad hoe belangrijk die Was price is, bijvoorbeeld ook in uw algehele prijsstrategie. Maar behalve die prijszetting, welke andere testen zou je nog kunnen uitvoeren tijdens de zomermaanden?
Marijn:
Ja klopt, we hebben het al een aantal keer, ook in de vorige aflevering een stukje, in een blogpost ook al overgemaakt. De Was price is belangrijk. Als je in de zomer gaat testen met je prijs dan heeft dat een impact op je wasprijs. Dus in augustus een te lage prijs, dan kan dat nog altijd een impact hebben op de referentieprijs die Amazon in Q4 ziet. En dat kan ervoor zorgen dat je tijdens de Black Friday periode bijvoorbeeld geen officiële korting meer kunt gaan tonen.
Maar er zijn andere testen die je kunt gaan doen in de zomer. Ik ben een grote fan van A-B-testing op content. Je kunt je titels, je A-plus content, je afbeeldingen, maar ook je bullet points, je kunt heel veel gaan testen binnen het Amazon platform. Het voordeel daar is dat je heel veel data gaat verzamelen en met die data kun je dan slimme beslissingen gaan nemen.
Wat je wel moet beseffen is dat het verkeer in de zomer lager ligt en dat er ook een iets lagere conversie-nood is, om het zo te noemen. Dus je gaat iets trager data gaan verzamelen, wat het iets uitdagender maakt om duidelijke en kwalitatieve conclusies te trekken. Dus als je AB-testings doet in het off-season, hou daar dan ook wel wat rekening mee, zowel qua looptijd van je test ook als de interpretatie van de data achteraf.
Jolien:
Je hebt daarnet al gezegd van: de zomer op marketplaces begint eigenlijk in juni en eindigt dan eind augustus. En ook dat de zomer op marketplaces er eigenlijk een is, een periode is van experimenten. Dus stel dat ik een e-commerce ondernemer ben en ik heb tijd voor drie experimenten. Stel. Wat zou jij mij dan aanraden om uit te testen tijdens die zomermaanden?
Marijn:
Ja, leuke vraag, want je kunt heel veel zaken gaan testen. Als ik er drie mag kiezen, dan zou ik er drie kiezen die wel een andere insteek en een andere impact hebben.
Eerst en vooral de main image. Misschien is er wel een andere variant met een iets andere hoek om uw product te fotograferen, die een betere click-through rate gaat meebrengen. Heel interessante informatie om te hebben voor uw Q4, want ja, een andere invalshoek, een andere achtergrond, compositie… kan een heel groot verschil in resultaat gaan betekenen. En door te gaan analyseren welke versie de hoogste click-through gaat gaan opleveren daarmee ga je met de sterkste visual Q4 in en ga je ook het meest traffic naar je productpagina gaan krijgen in de conversieperiode van het jaar, dus, Q4.
De tweede test, ik zou toch ook verschillende prijspunten gaan uittesten. Ik dacht daarnet ik doe dat wel in juli en misschien nog tot half augustus, zodat je niet in de problemen komt met die was-price in Q4. Van begin juni tot half augustus kun je wel andere lagere of hogere prijspunten gaan testen. Je kunt dan zien of dat het beter gaat converteren en het verlies in omzet door de lagere prijszetting, ja, die kun je gaan opvangen met een verlaging van de TACoS want meestal gaat je prijsverlaging een conversieboost geven waardoor dat je advertenties ook efficiënter zijn. Of, je kunt ook gaan kijken om een iets hogere prijs te gaan zetten en als je conversieratio niet te veel gaat dalen en je TACoS niet te veel gaan stijgen, misschien is het resultaat van die test wel dat je een hoger prijspunt kunt gaan hanteren zonder dat je rotatie gaat gaan dalen. En dan kun je met een even snelle rotatie maar met een hogere prijs en dus meer marge Q4 in gaan. Dus ja, heel belangrijk om dat ook te gaan testen.
En als laatste test? Ik zou video’s maar dan vooral in advertising gaan uittesten. Verschillende variaties op boodschap, call to action, lengte van de video en dan gaan kijken welke variant dat het beste werkt. Meest voor de hand liggende metrics bij het testen van de video zijn de clickthrough en de conversie. Maar er zijn ook wel onderliggende signalen, bijvoorbeeld de average watching time. video bekijken, en ook al leidt die niet tot een directe aankoop, kan dat nog altijd een waardevolle indicatie zijn dat dat wel een heel kwalitatieve video is. Want de meeste Amazon shoppers gaan geen halve minuut naar een advertentie kijken als ze niet echt geïnteresseerd zijn. Dus dat zou bijvoorbeeld wel een indicatie kunnen zijn dat die video wel nog gaat converteren maar dat dat op een later moment gaat zijn, bijvoorbeeld via een retargeting campagne of als de aankoopbereidheid toeneemt in Q4. Misschien moet je die video dan in Q4 opnieuw runnen en zien dat dat dan wel gaat converteren op dat moment. Maar kijk niet enkel naar uw clickthrough en uw conversie, maar ga zeker ook naar de meer diepgaande en onderliggende triggers gaan kijken.
Jolien:
Oké, heel concreet, heel waardevol. Top tips om onze Summer of Experiments in te zetten. Ik onthoud dat om de main image te testen, dat je ook voorzichtig moet zijn om prijsschommelingen in te zetten in die zomermaanden, zeker na half augustus in functie van die wasprijs opnieuw in Q4, en ook die video, we hebben het ook al in die twee afleveringen geleden, denk ik gezegd, video, dat je wel ziet dat dat te weinig aan bod komt nog in adcampaigns en dat je daar wel een voorstander van bent om dat meer in te zetten.
Dus ja, wie dacht eigenlijk dat de zomerperiode heel rustig ging zijn? Sorry, Marijn heeft je waarschijnlijk enorm veel inspiratie gegeven om te gaan testen te experimenteren met je content, je pricing, je advertenties.
Maar vergeet ook niet te genieten van je welverdiende vakantie want Q4 gaat rapper zijn dan je denkt. Als je advies of helpende handen nodig hebt om je voor te bereiden op een succesvol najaar dan staan wij zoals altijd voor je klaar. Enerzijds hebben we heel veel verschillende gratis resources ontwikkeld. Bijvoorbeeld deze podcast. Ondertussen acht afleveringen vol met tips en inzichten van onze marketplace-specialist. Ook op onze socials hebben we heel veel waardevolle content gepost. Instagram, Facebook en LinkedIn. Vooral Instagram en LinkedIn. Facebook is eigenlijk gewoon doorposten van wat er op Instagram komt voor het moment. Maar als je liefst op Facebook kijkt daar kun je het dus ook allemaal zien.
Wie dan nog moest starten… We hebben een gratis e-book gemaakt. Eigenlijk met een soort van stappenplan dat je je doorheen de eerste weken gaat begeleiden om die dan eigenlijk zonder kleerscheuren door te komen. Dus dat is ook iets, ja, hoe je je onboarding doet, hoe je je prijszetting doet, hoe je moet kijken naar de concurrenten, hoe je adcampaigns moet meepakken in je strategie enzovoort. Dat staat daar allemaal in, dus eigenlijk echt wel een top resource voor starters, vooral op Amazon dan.
Maar naast die gratis dingen kunnen we ook nog tijdelijk of vast gaan samenwerken. Bijvoorbeeld die marketplace audits. Marijn gaat dan eigenlijk in uw bestaande listings gaan duiken, in uw bestaande adcampaigns. En hij gaat dan concreet advies gaan geven om bepaalde ASINs te gaan optimaliseren.
Als je nog geen store hebt, maar wel een heel goed idee, dan komt ook de kennis van Marijn zeker van pas. Hij gaat dan voor u gaan analyseren of uw idee levensvatbaar is op marketplaces, wat natuurlijk ook wel een serieuze kostenbesparing kan zijn. Want als je aan iets zou beginnen dat eigenlijk totaal niet viable is op marketplaces dan weet je dat op voorhand en steek je er al niet je geld in.
Maar je kunt ons ook inschakelen om je listings en je advertentiecampagnes dagelijks te gaan beheren. We hebben een heel klein, maar een heel fijn team. En wij doen eigenlijk van alles van A tot Z, zowel conversiegerichte copy, aantrekkelijke visuals en video’s, maar uiteraard ook de slimme strategieën om het meest uit je organische rankings en advertentiebudget te halen op marketplaces.
Dus eigenlijk, ja, het is vrij simpel. Als je wilt scoren op marketplaces, dan ben je bij MJco aan het goede adres en als je precies wil weten wat we allemaal doen als gespecialiseerd marketplace agency, dan moet je zeker naar de volgende aflevering luisteren want dan geven we je een blik achter de schermen van MJco.
Tot dan!

Marijn Van Daele
Marketplace Specialist en podcast host

Jolien Van Daele
Copywriter en podcast host
Hulp nodig om je marketplace strategie op punt te zetten?
Wij helpen je je doelstellingen bereiken. Boek een kennismakingsgesprek en leg ons je vragen voor!
Automatiseren op marketplaces
Automatiseren op marketplaces.Heel veel conversaties in e-commerce gaan vandaag over AI en AI-tools en hoe je die kan inzetten in je online business. Het lijkt wel alsof menselijk hersenwerk weinig plek meer heeft. Niets is minder waar. Zeker op marketplaces (zoals...
Marketplaces en merkbeleving
Marketplaces,Amazon en Bol zijn het perfecte podium voor merkbeleving als je ze strategisch aanpakt. Want of je nu een designmerk bent of een duurzaam product verkoopt, marketplaces zijn vaak het eerste contactmoment van je doelgroep met je merk. “De meeste merken...
De voordelen van omnichannel
De voordelen van omnichannelVeel merken teren jarenlang op één enkel verkoopkanaal. Denk aan een succesvolle webshop die organisch sterk rankt (SEO), een bloeiende Amazon-store die 80% van de omzet draait, of een brick and mortar shop in een Vlaamse (centrum)stad. ...

Win op Google en Amazon