Mijn visie op de resultaten van de Market Monitor en E-commerce Barometer van Becom

Op 20 maart publiceerde Becom, de Belgische federatie van de e-commerce, z’n jaarlijkse analyse van de evoluties in de Belgische e-commerce. Enkele quotes vallen op:

  • Belgische consumenten hebben in 2023 voor 16,3 miljard euro online aankopen gedaan,
  • Belgische handelaars zijn vaak ondervertegenwoordigd op marktplaatsen en lopen daardoor inkomsten mis,
  • De stijging zit vooral in de online aankoop van diensten zoals pakketreizen.

Als marketplace specialist intrigeerden vooral de paragrafen over marktplaatsen mij.

“De Belg vindt meer en meer zijn weg naar marktplaatsen. Belgische handelaars zijn daar vaak ondervertegenwoordigd, waardoor een stukje van de groei in ons land naar buitenlandse spelers gaat.”

Greet Dekocker

Schrok ik van de analyse?
Zeker niet.

Maar het doet wel wat om het zwart op wit te zien staan. Als je zoals wij samenwerken met verschillende ambitieuze ondernemers die het nut van marktplaatsen al lang hebben gesnapt, zou je soms durven vergeten welk potentieel er voor het grijpen ligt voor ondernemers die hun weg naar marktplaatsen nog niet hebben gevonden.

Waarom vele Belgische ondernemingen nog niet op marktplaatsen verkopen

De feedback die we op ons werk op Amazon en bol.com krijgen is drieledig.

  1. Bedrijven vinden marktplaatsen een zoveelste marketingkanaal om mee aan de slag te gaan
  2. Er doen heel veel negatieve verhalen rond vooral Amazon de ronde
  3. Het internet (en social media) staat vol met loze beloftes en aangedikte succesverhalen

We geven de ondernemers die dat denken geen ongelijk en begrijpen dat ze twijfelen. Anderzijds bewijzen de resultaten van onze samenwerkingen – en die van verschillende marketplace agencies in België – dat marktplaatsen wel degelijk een verschil maken. Dat stond bijvoorbeeld in Twinkle Magazine:

“Ondernemers die de stap al gezet hebben, geven aan dat ze gemiddeld een omzetstijging van 23 procent noteren.”

Greet Dekocker

Wij zien het zo: hoe sneller je start met verkopen op marktplaatsen, hoe beter. De algoritmes zitten zo in elkaar dat hoe langer je er actief bent, hoe sterker je rankings zijn. Hoe later je instapt, hoe meer je zal moeten investeren om diezelfde rankings te behalen.

Drie misverstanden over marktplaatsen

1. Neen, je hebt geen duizenden euro’s nodig om te starten op Amazon

De kosten die je hebt zijn enerzijds marketplace gebonden, en anderzijds de management fee voor je agency of marketplace partner.

Marketplace gebonden kosten:

    • Account fee
    • Aanvragen van btw-nummers voor de regio’s waarin je wil verkopen als je die nog niet hebt
    • Stockageruimte bij Amazon
    • Advertenties (hier kan je niet onderuit als je succesvol wil verkopen op Amazon!)

    Agency fee:
    Wij spreken niet voor andere agencies maar wij werken performance based. Dat wil zeggen: vaste fee + percentage van de omzet volgens de TACOS. Met andere woorden, hoe beter jullie het doen dankzij onze adviezen, campagnes en beheer, hoe beter voor ons. Vergelijk zeker de werkmethodes van verschillende partners. Er zijn goede agencies en freelancers in België. Zoek de verloning die best bij je past.

    2. Neen, Amazon is echt niet zo onhandig en je kan wel praten met Amazon medewerkers

    Dat de backend van Amazon lijkt op iets dat in Windows95 is gemaakt, zullen we niet ontkennen. Er zijn nog heel wat optimalisaties nodig om er een gebruiksvriendelijke tool van te maken. Heel wat teams binnen Amazon zijn daar momenteel mee bezig.

    Die medewerkers zijn erg behulpzaam. Je moet wel weten op welke manier je je vraag stelt. Amazon support medewerkers krijgen dagelijks oneindig veel vragen op hun bord, van over heel de wereld. Met de hulp van AI filteren ze die vragen. Aan jou (of je agency) om je vraag op een manier te stellen zodat AI en human support ze goed verstaan.


    3. Neen, er is niet altijd, overal en voor elk product te veel concurrentie op Amazon

    Zoals voor zoveel dingen in marketing: IT DEPENDS! (shouting for the people in the back 😉 ) Uitdagende producten zijn bijvoorbeeld voedingssupplementen en proteïnepoeders. Zeker als het gaat om een gloednieuw merk.

    Maar je moet niet zo heel ver kijken om succesverhalen te zien. Loop Earplugs bijvoorbeeld. Op en top Belgisch en op enkele jaren tijd een heel segment op z’n kop gezet. Tot in de Verenigde Staten! Dus ervan uitgaan dat het sowieso niet gaat lukken op Amazon… We call b*llsh*t.

    Enkele cijfers over marktplaatsen…

    “Eén op drie van de Belgen start hun online zoektocht op een marktplaats.” 

    twinklemagazine.nl

    Dat is een dikke 3 miljoen mensen. Peanuts in vergelijking met de 80 miljoen in Duitsland en de 330 miljoen in de VS die je via Amazon alleen al bereikt. Maar wie op marktplaatsen verkoopt, weet dat je potentiële klanten van overal ter wereld kan aantrekken. Door je waren in verschillende gebieden te koop te zetten (bijvoorbeeld op Amazon Duitsland en Amazon USA), vergroot je je bereik enorm.

    Reken even mee: zelfs al bereik je als starter op die platformen maar 0,1% van de doelgroep, dan spreek je nog van een publiek van 80.000 (in Duitsland) tot 330.000 (in de VS) mensen. Wil je dat met je Belgische webshop bereiken, moet je binnen de landsgrenzen al 1% gaan triggeren. 

    Dan hebben we het nog niet gehad over de Italiaanse, Franse, Spaanse, Poolse, Zweedse, Engelse, Nederlandse en Turkse bevolking die je met een Europese Amazon account bereikt. Als je daarover meer wil weten: stuur Marijn een mailtje!