Een van mijn SEO-helden is Glenn Gabe. Als hij iets te vertellen heeft over zoekmachineoptimalisatie, staan mijn oren altijd gespitst. In juni publiceerde hij bijvoorbeeld een artikel over AI overviews en hoe moeilijk die het maken om je vooruitgang daarin te tracken via Google Search Console.

Wie mij kent, weet dat ik wel heel nerdy word als het over GSC gaat. Het is by far mijn favoriete Google tool. Toen Glenn Gabe zijn bezorgdheid uitte over hoe moeilijk tracking kan worden door AI overviews, begon ik het zaakje ook in de gaten te houden.

Maar laat ik bij het begin beginnen.

Wat zijn AI overviews?

AI overviews zijn stukjes AI gegenereerde content bovenaan de zoekresultatenpagina. Het taalmodel van Google (Gemini) geeft daar antwoord op wat je in de Google zoekbalk intikt. Zo hoef je in principe niet meer door de blauwe linkjes te scrollen op zoek naar het antwoord op je vraag.

Deze feature is sinds 14 mei 2024 beschikbaar in Amerika en is het vervolgverhaal op SGE (Search Generative Experience). Hoewel ze nog niet beschikbaar zijn in België en Nederland, is er over AI overviews ook hier al heel wat inkt gevloeid. De impact ervan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten was dan ook enorm. En niet altijd in de goede zin.

Amerikaanse SEO-specialisten zoals Lily Ray tonen dagelijks aan op LinkedIn hoe ‘unhelpful’ de inhoud van AI overviews kan zijn. En dat voor een organisatie als Google die van Helpful Content in SEO zowaar een heilige graal heeft gemaakt.

Hier zijn enkele voorbeelden van ‘unhelpful’ AI overviews:

  1. Verwijzen naar vervallen domeinen (vóór de ‘Ray Update’, zie ook verder in dit artikel)

Deze screenshot deelde Glenn Gabe op Twitter (ik weiger de nieuwe naam te gebruiken). Sommige content in het overview is ok, andere niet. Als je onderaan naar de link-blokken kijkt, zie je twee pijltjes staan. Het eerste pijltje wijst naar een linkblok die verwijst naar een onveilige website. Het tweede naar een vervallen domein.

image

2. Verwijzen naar onbereikbare websites of e-comm sites die niet standaard naar de VS verschepen

Screenshot gedeeld door Lily Ray op LinkedIn. Haar opmerkingen aan de rechterkant zeggen genoeg: een Indiase website die niet toegankelijk is voor Amerikaanse bezoekers en een ecomm website uit de UK die 16 pond extra aanrekent voor verzendingen naar de US.

3. Geven foute info of verkeerd advies (technisch gezien een SGE-voorbeeld en geen AI overviews voorbeeld)

Geen verder uitleg nodig – denk ik, hoop ik? – als je onderstaande aanbevelingen leest…

1714914915356?e=1726704000&v=beta&t=7kMTtKnCnvYVosihdJoUeBEdYkKBdV65DXh44CY sRU

De meeste van deze specifieke issues zijn ondertussen verholpen dankzij de Ray Update. Jawel, vernoemd naar de Amerikaanse SEO-expert Lily Ray. Kijk bijvoorbeeld naar de onderstaande afbeelding en vergelijk met het eerste voorbeeld hierboven. Deze afbeelding toont de AI overview na de update:

ai overview tracking how to lose weight 1718619947

De uitdaging van AI overviews en GSC-data

Google verklaarde bij de lancering van AI overviews in de VS dat GSC de data zou capteren. Dat gebeurt weliswaar niet apart. Je kan dus niet filteren op data voor AI overviews in Google Search Console. Maar dat waren SEO’s al gewoon van featured snippets.

Met dat verschil dat featured snippets, zelfs zonder filters, makkelijker te tracken zijn. Eerst en vooral omdat ze de nummer 1 positie op zoekresultatenpagina’s invullen op basis van 1 bron.

Daarnaast zijn er al verschillende tools – zoals Semrush – heel goed in het tracken van featured snippets. Semrush heeft zelfs een featured snippet filter om ze allemaal te zien voor het domein dat je aan het tracken bent. Het geeft je misschien niet de precieze data voor het verkeer dat die naar je site leiden, noch Click Through Rates of andere data. Maar het geeft je ten minste inzichten wanneer je website de featured snippet heeft behaald.

Tot voor kort kregen enkel ingelogde gebruikers de AI overviews te zien. Sinds kort (15 augustus 2024) verschijnen ze ook voor niet-ingelogde Google-gebruikers. Dat wil zeggen dat tools zoals Semrush het makkelijker zullen hebben om data te capteren. Dat AI overviews nog niet overal zijn uitgerold is een tweede uitdaging.

Bovendien zijn AI overviews dynamisch. Geen wonder als je bedenkt dat Google nog hard aan het werken is om ze meer helpful te maken. Denk bijvoorbeeld aan wanneer AI overviews verschijnen en wanneer niet, en welke bronnen in de link-blokken onderaan het overzicht staan. Maar ze willen er ook voor zorgen dat er geen nonsens in de AI overviews sluipen, zoals in het begin in de VS het geval was.

Is er een oplossing?

Glann Gabe zou Glenn Gabe niet zijn mocht hij geen oplossing voorstellen. Hij gebruikt bijvoorbeeld Ziptie om AI overviews te tracken. Het geeft hem inzicht in wanneer een AI overview verschijnt voor een zoekopdracht, naar welke bronnen Google verwijst in de link-blokken en hoe de AI overview evolueert doorheen de tijd.

Maar het lost niet alles op. Voor een bepaalde zoekopdracht die Glenn opvolgt, ziet hij dat de website een blauw linkje scoort maar buiten de top 10 zoekresultaten valt. Anderzijds komt de website wel voor in de AI overview. Ziptie geeft positie 7 weer, Google Search Console toont een gemiddelde positie van 9.

Google postte recent (15 augustus 2024) ook dit:

1723813594268?e=1726704000&v=beta&t=j885Dv5w ky9agg3D8FLOxYnDCPn0C6zUQeorqFvt g

Vooral het stukje bij “Position” is interessant: “An AI overview occupies a single position in search results, and all links in the AI overview are assigned that same position.” Met andere woorden: waar de link naar jouw website ook staat in de AI overview, het is de positie van het volledige blok die telt.

Meestal gaat het om positie 1 op de zoekresultatenpagina. Staat je link helemaal beneden de AI overview zal je er wellicht weinig van merken dat je geciteerd wordt. Waar een positie 1 meestal voor verkeer zorgt, is de kans op traffic in dit geval heel klein.

De vraag van Glenn Gabe

Het is meer een eis dan een vraag: “Google, GIVE US AI OVERVIEW DATA!” Op dit moment kan je als website-eigenaar de impact van AI overviews moeilijk inschatten. Leiden AI overviews meer verkeer naar de site? Zorgen ze voor een hogere Click Through Rate (CTR) van de zoekresultatenpagina naar je website? Of maken ze geen enkel verschil voor jouw site?

Glenn Gabe pleit daarom voor een filter in GSC om AI overview data te kunnen zien. Of om een apart rapport te voorzien zoals ze nu al doen voor Discover en News. Dat zou er volgens hem idealiter zo uitzien:

ai overview tracking gsc filter 1718619572

Of

ai overview tracking gsc report 1718619609

Laten we hopen dat dit er komt tegen dat AI overviews ook bij ons worden uitgerold. Ik ben alleszins blij dat wij niet de proefkonijnen zijn voor alles wat Google met AI aan het doen is 😊

Heb je aanvullingen, opmerking of vragen: stuur me een berichtje via LinkedIn, e-mail of Instagram.