Starten op Amazon of Bol?
Je voorbereiding is de sleutel tot succes
Voor je enthousiast je producten online zet en de eerste bestellingen binnen ziet stromen, even dit: verkopen op een marketplace is geen kwestie van producten uploaden en wachten op een eerste verkoop. Hoewel de onboarding maar een administratieve formaliteit lijkt, is het een cruciale stap in je marketplace succes.
Zeker op Amazon. Op dat platform kan een fout of ontbrekend document je verkoopplannen weken tot maanden vertragen. En dan hebben we het nog niet op het effect van stockbreuken of tijdelijk geblokkeerde accounts. Zulke hinderpalen kan je nochtans voorkomen met een goede voorbereiding.
“Wie zonder plan start, loopt sowieso vertraging op. Amazon en Bol zijn iet altijd vergevingsgezind. Zeker Amazon niet.”
Marijn Van Daele
Knoop daarom de tips in deze blog goed in je oren. Zie het als een cruciale stap in je voorbereiding. Een gewaarschuwd mens is er in dit geval meer dan twee waard. Want het is een voorwaarde voor een vlotte start en een duurzame groei.

Marijn Van Daele
Marketplace Specialist
TL;DR
- Onboarding is geen formaliteit, zeker niet op Amazon.
- Fouten of ontbrekende documenten vertragen je lancering.
- Stockbreuken kosten je zichtbaarheid en ranking.
- Voorbereiding bepaalt of je vlot start of vastloopt.
Onboarding essentials op Amazon en Bol
Wie van de voordelen van marketplaces wil genieten, moet eerst en vooral een account aanmaken.
Voor Bol.com heb je nodig:
- Een Belgisch of Nederlands ondernemingsnummer
- Een geldig btw-nummer
- Een geldig identiteitsbewijs
- 1 à 2 weken geduld tot je account wordt goedgekeurd
Voor Amazon heb je nodig:
- Een ondernemingsnummer (van het land waarin je wil verkopen)
- Btw-registratie (per EU-land waar je wil verkopen)
- UBO-document
- Bankrekening- en adresgegevens
- Identiteitsbewijs van de vertegenwoordiger
- Vaak ook: bewijs van merkregistratie of importvergunning
- 3 tot 6 weken geduld tot je account wordt goedgekeurd
Amazon doorloopt een strikt KYC (Know Your Customer) proces. Elk document wordt nauwkeurig gescreend. Klopt er iets niet? Dan begint de procedure opnieuw. Bij MJco zien we dat het onboardingsproces op Amazon gemiddeld 3 tot 6 weken duurt. Tenminste, als je alle correcte documenten hebt opgeladen.
Veelgemaakte fouten bij onboarding (en hoe je ze voorkomt)
Starten op marketplaces zonder voorbereiding is zoals op reis vertrekken zonder identiteitskaart of paspoort. Dit zijn de fouten die we het vaakst zien bij nieuwe verkopers:
- Verkeerd of onvolledig ingevulde flatfiles
De berichte Amazon flatfile is geen cadeau. Een bepaald veld verkeerd of niet ingevuld en je product wordt niet live gezet. Vaak zonder iets van foutmelding te krijgen.
- Geen rekening houden met verplichte regelgeving
Denk aan het LUCID-nummer in Duitsland. Zonder dit nummer mag je geen verpakte producten verkopen in dat land.
- Vergeten documenten
UBO, originele merkcertificaten, CE-keuringen… Wie niet weet wat Amazon vraagt, verliest veel tijd met achteraf documenten verzamelen.
“We zien vaak dat ondernemers pas tijdens het uploaden beseffen wat er ontbreekt. Dan loop je eigenlijk al voor je start achter de feiten aan.”
Marijn Van Daele
Stockbreuken: je grootste vijand op Amazon
Zelfs wie een feilloze onboarding doorloopt, kan onderweg nog schade oplopen. Hoe? Door stockproblemen bijvoorbeeld. Vooral op Amazon hebben die rampzalige gevolgen:
- Je ranking daalt zodra je out of stock bent (of zelfs dreigt out of stock te gaan)
- Je advertenties worden on hold gezet (geen stock, geen advertenties)
- Je organische zichtbaarheid verdwijnt (geen stock, geen zichtbaarheid)
En het ergste? Amazon straft je ook nadat je weer op voorraad bent. Je hebt namelijk ranking verloren, en dus wordt het bij elke stockbreuk moeilijker om je ‘oude’ ranking terug te winnen of te verbeteren.
Sinds 2024 komt er nog een nieuwe uitdaging bij: de low inventory fee. Heb je te weinig voorraad t.o.v. je historische sales? Dan betaal je extra fees aan Amazon. Maar ook als je te veel voorraad hebt, betaal je meer. Dan krijg je long-term storage fees om je oren geslagen. Lijkt op zich niet direct een probleem, maar elke extra fee knabbelt aan je winstmarge.
Bol is niet zo’n strenge tante. Ga je out of stock, zal je ranking tijdelijk zakken. Eens je opnieuw bevoorraad hebt, bouwt die snel weer op. Toch is een betrouwbare voorraadstrategie ook op Bol cruciaal. Ben je vaak out of stock, vinden klanten hun weg naar concurrerende producten. En wie weet zie je die dan niet meer terug…
Hoe wij onze klanten helpen hun voorraad te voorspellen? Met slimme software zoals Flieber. Daarin steek je alle relevante data die je hebt en in ruil krijg je nauwkeurige voorspellingen. Uiteraard hangt die nauwkeurigheid af van de kwaliteit van je data. Slechte input, slechte output.
Meer weten over onze tech stack?
We delen al onze favoriete marketplace software en tools met je in de vijfde aflevering van Beyond the Cart. Beluister op Spotify of Apple podcasts.
Wat je vooraf moet klaarzetten (in een checklist)
- Geldige identiteitsdocumenten (van de wettelijke vertegenwoordiger)
- Bewijs van adres (bijvoorbeeld een factuur van nutsvoorzieningen)
- UBO-registratie
- Btw-nummers en ondernemingsnummers per land waar je verkoopt
- Certificaten en keurmerken per producttype (CE)
- Regiospecifieke documenten (zoals LUCID-nummer in Duitsland)
- Juiste bankrekening gekoppeld aan de onderneming
- Merkregistratie of toestemming van de merkhouder (voor merkproducten)
- Productinformatie in het juiste formaat (flatfile Amazon, basisinfo Bol)
- Minstens 1 maand voorraad op stock bij lancering
Hulp nodig bij je voorbereiding?
Zie je door de bomen het bos niet meer? Vloek je op de flatfile van Amazon? Geen nood: wij staan klaar met strategisch advies of helpende handen. Dat zit in ons DNA en onze manier van aanpakken. In elke MJco marketplace strategie zitten dezelfde ingrediënten (a.k.a. onze succesrecept):
- Een grondige analyse van je productaanbod, merkpositie en marktpotentieel
- Prijszetting op basis van data en huidige marketplace fees
- Advies rond stockbeheer (al dan niet met behulp van Flieber)
- Hulp bij invullen van de beruchte Amazon flatfile
- Optimaliseren van product listings, brand store en A+ Content (copy, visuals & video)
- Uitwerken van een advertentiestrategie en dagelijks beheer van advertentiecampagnes
- Rapportage, evaluatie en bijsturing
Ook als we (nog) niet samenwerken, delen we onze inzichten met jou. Het is onze missie om (Belgische) merken te helpen groeien op marktplaatsen. Volg ons daarom op social media, kijk regelmatig in onze kennisbank voor nieuwe artikels, download ons e-book “Starten met verkopen op Amazon” en abonneer je op onze podcast Beyond the Cart (Spotify of Apple podcasts).
Zo willen we ervoor zorgen dat je niet alleen klaar bent om te starten met verkopen op Amazon (of Bol), maar ook voorbereid bent op alles wat daarna komt.
“Succes op Amazon is geen kwestie van geluk of toeval. Het start bij je voorbereiding.”
Marijn Van Daele
Klaar voor een slimme start op Bol of Amazon?
Of je nu net begint of al een webshop hebt en wil schalen: een goede voorbereiding elimineert blokkades, vertragingen en frustraties. Boek daarom een kennismakingsgesprek met ons. Leg ons je uitdagingen voor en wij geven je onze oplossingen!
Enkel hier voor de freebies?
We snappen dat! Onze freebies zijn niet te versmaden 😉
- Beluister onze podcast Beyond the Cart
- Download ons gratis e-book ‘Verkopen op Amazon’
- Lees onze blogs via de Kennisbank op deze website
- Volg MJco op LinkedIn
Meer weten over Marketplaces? Start hier:
BtC S1E7 – Zo bepaal je je prijzen op marktplaatsen (Amazon, Bol etc.)
Beyond the Cart S1E7Luister via SpotifyJolien: We hebben in deze podcastreeks al heel wat belangrijke onderwerpen aangeraakt. Hoe je koopjesperiodes zoals Black Friday overleeft op marktplaatsen, hoe je je marktplaatsen verstandig kiest, welke tools je kan gebruiken,...
Advertising op Amazon
Advertising op AmazonAls er een mythe over Amazon is die we willen ontkrachten, is dat het onmogelijk is om zonder advertenties op een duurzame manier te groeien. Gewoon je producten uploaden en horden kopers verwachten? Vergeet het. Op Amazon kom je er niet met enkel...
Waarom dezelfde marketplace strategie niet werkt op Bol en Amazon
op Bol en Amazon.Wie online verkoopt in België en Nederland, komt vroeg of laat uit bij de twee e-commerce reuzen die Bol en Amazon heten. Op papier lijken ze sterk op elkaar. We schreven er al een uitgebreide blog over: Amazon vs. bol. We hadden het er ook over in de...

Win op Google en Amazon